Krimp

‘Vol gas vooruit’ was het thema van het twee maanden geleden gehouden jaarcongres van de Bovag-afdeling onafhankelijke autobedrijven. Gerard ten Buuren, voorzitter van de afdeling, en algemeen voorzitter van Bovag, Han ten Broeke presenteerden er een brancherapport, gemaakt in samenwerking met KPMG, waaruit de verwachting spreekt van een krimp van de autobranche in ons land. Vol gas vooruit zal dus niet voor iedereen gelden.

Nu laten ondernemers in de autobranche zich niet snel van de wijs brengen. De veranderingen in de aftermarket en de gevolgen voor hun aftersalesactiviteiten zijn vaker onderwerp van rapporten geweest. Maar kijk eens naar de schaalvergroting in de branche. De top 10 dealergroepen controleert 50 procent van de nieuwverkoop. Bij de leasemaatschappijen is de top 5 goed voor zo’n beetje de helft van het aantal autoleasecontracten. Autofabrikanten laten eenzelfde beeld zien. De merken uit de portfolio’s van Volkswagen AG en Stellantis zijn samen goed voor 35,7 procent van het aantal registraties van nieuwe personenauto’s. In de banden- en onderdelendistributie zijn Inter-Sprint, LKQ en Alliance Automotive marktbepalend. En nu zijn de universele autobedrijven aan de beurt.

“Krimp, dat gaat niet gebeuren”, was de eerste reactie van enkele ondernemers op het Bovag-congres. “Het universele autobedrijf groeit en verandert langzaam met de markt mee. We hebben een grote vijver aan auto’s ouder dan vijf jaar en dat blijft zo, ook al is er een EV-transitie onderweg”, hoorde ik universele garagehouders zeggen. Ik denk dat veel van die ondernemers ongelijk hebben. De trends die gaande zijn omtrent connectiviteit, EV, ADAS en gestuurd onderhoud zullen wel degelijk tot grote veranderingen leiden. Werkplaatsconcepten worden nog belangrijker als partnernetwerken voor leasemaatschappijen, autofabrikanten en grote dealerholdings. Binnen die werkplaatsconcepten zullen jonge ondernemers opstaan die meerdere autobedrijven gaan aansturen. Zij zien in dat het veranderende onderhouds- en reparatiebeeld ook krimp van het werkaanbod betekent en dwingt tot schaalvergroting. Die jonge ondernemers kwam je, met het KPMG-rapport onder de arm, ook tegen op het congres. Dat zijn de mannen en vrouwen die inderdaad vol gas vooruit zullen gaan.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1805 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.