Op het Oostenrijkse circuit Teesdorf (bij Wenen) organiseerde bandenfabrikant Michelin de 2.0-versie van de vorig jaar voorgestelde Long Lasting Tyre-technologie.

Deze technologie zorgt ervoor dat na een bepaalde slijtageperiode, ook bij het wettelijk minimaal toegestane aantal millimeters van het loopvlak (1,6 mm), nog volledig rijveilig zijn en eveneens hun rijeigenschappen hebben behouden. Pierre Robert, bij Michelin verantwoordelijk voor het Long Lasting Performance-programma benadrukte nog eens, “dat het eigenlijk raar is dat gepubliceerde bandentests uitsluitend de prestaties van een nieuwe band vermelden, terwijl je een nieuwe band uitsluitend in het magazijn van de bandenretailer of – distributeur ziet staan.”

Technologie

Michelin liet pers en leasemaatschappijen op Teesdorf ervaren hoe banden zich bij verschillende slijtageniveaus gedragen en dan vooral bij nat weer. “De door Michelin gebruikte technologie is overigens geen rocket science”, stelde Robert. Volgens Robert is iedere bandenfabrikant in staat banden te produceren die ook na enige slijtage nog steeds maximaal presteren. Het is daarbij belangrijk dat sommige fabrikanten vooral een andere keuze zullen moeten maken als het om de mix van compounds en het profiel gaat. Voor Michelin geldt dat de Long Lasting Performance-banden bijdragen aan een lager verbruik van grondstoffen en over de levensduur van de band ook een lager brandstofverbruik opleveren.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
17 september 2025
Fastned Gentbrugge als blauwdruk
17 september 2025
Met Logpay-kaart ook naar Argos en amiGo
17 september 2025
VNA ziet mobiliteitstransitie stilvallen
17 september 2025
BOVAG negatief over ‘pseudo-eindheffing’
17 september 2025
Revisiemotor gaat stuk: non-conformiteit in de werkplaats
16 september 2025
RAI Vereniging: Mobiliteitsplannen onvoldoende
Meest bekeken berichten
Recente reacties