Na een lange strijd om retrofitsystemen te krijgen voor Euro-5-diesels is er in Duitsland inmiddels aanbod en juridische toelating. Maar van de zijde van voertuigbezitters is er slechts zeer beperkt vraag. Dat melden diverse Duitse media.

Dat de na-inbouw maar mondjesmaat aanslaat, is mede opmerkelijk omdat enkele automerken bereid zijn tot drieduizend euro van de kosten te dragen. Zo heeft volgens de Süddeutsche Zeitung fabrikant Daimler tot nu toe pas 170 klanten een verzoek om tegemoetkoming ontvangen en betaald. Het concern had rekening gehouden met twintig- tot veertigduizend aanvragen. Bij Volkswagen zouden de cijfers in een vergelijkbare verhouding liggen. Dat er nagenoeg vraag is naar SCR-systemen van Volvo zou daarentegen komen doordat de fabrikant verzoeken om financiële tegemoetkoming afwijst. Ook de aanbieders van retrofit-katalysatoren zien een veel lagere vraag dan ze hadden verwacht. Dr. Pley SCR Technology en zijn partner Bosal noteren niet ieder de geplande honderdduizend katalysatoren maar samen 3500.

Wantrouwen

Behalve de coronacrisis wordt ook het wantrouwen jegens ‘diesel’ genoemd als factor voor de beperkte vraag. Een upgrade van het reinigingssysteem is in Duitsland vrijwillig. De kosten van het systeem én de inbouw hangen af van het merk en model maar beginnen gemiddeld bij drie mille. De voertuigeigenaar kan via na-inbouw ontkomen aan inrijverboden in een aantal steden.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 september 2025
Fastned Gentbrugge als blauwdruk
17 september 2025
Met Logpay-kaart ook naar Argos en amiGo
17 september 2025
VNA ziet mobiliteitstransitie stilvallen
17 september 2025
BOVAG negatief over ‘pseudo-eindheffing’
17 september 2025
Revisiemotor gaat stuk: non-conformiteit in de werkplaats
16 september 2025
RAI Vereniging: Mobiliteitsplannen onvoldoende
Meest bekeken berichten
Recente reacties