Nauwelijks vraag naar retrofit dieselfilter

Na een lange strijd om retrofitsystemen te krijgen voor Euro-5-diesels is er in Duitsland inmiddels aanbod en juridische toelating. Maar van de zijde van voertuigbezitters is er slechts zeer beperkt vraag. Dat melden diverse Duitse media.

Dat de na-inbouw maar mondjesmaat aanslaat, is mede opmerkelijk omdat enkele automerken bereid zijn tot drieduizend euro van de kosten te dragen. Zo heeft volgens de Süddeutsche Zeitung fabrikant Daimler tot nu toe pas 170 klanten een verzoek om tegemoetkoming ontvangen en betaald. Het concern had rekening gehouden met twintig- tot veertigduizend aanvragen. Bij Volkswagen zouden de cijfers in een vergelijkbare verhouding liggen. Dat er nagenoeg vraag is naar SCR-systemen van Volvo zou daarentegen komen doordat de fabrikant verzoeken om financiële tegemoetkoming afwijst. Ook de aanbieders van retrofit-katalysatoren zien een veel lagere vraag dan ze hadden verwacht. Dr. Pley SCR Technology en zijn partner Bosal noteren niet ieder de geplande honderdduizend katalysatoren maar samen 3500.

Wantrouwen

Behalve de coronacrisis wordt ook het wantrouwen jegens ‘diesel’ genoemd als factor voor de beperkte vraag. Een upgrade van het reinigingssysteem is in Duitsland vrijwillig. De kosten van het systeem én de inbouw hangen af van het merk en model maar beginnen gemiddeld bij drie mille. De voertuigeigenaar kan via na-inbouw ontkomen aan inrijverboden in een aantal steden.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.