Niet bang voor elektrische toekomst

Vaak hoor je over elektrische auto’s alleen maar dat ze niet of nauwelijks onderhoud behoeven. Ten voorstaan van honderden formuledeelnemers en relaties van Bosch, weerspreken topmannen Thierry Leblanc en Günther Weber dit vooroordeel.

Anno 2030 zullen er naar verwachting geen verbrandingsmotoren zonder vorm van elektrificatie meer verkocht worden. Circa een kwart heeft als hybride echter nog altijd een verbrandingsmotor.

Thierry Leblanc is net bij de Noorse Bosch Car Service Bilexperten geweest als we elkaar spreken. In Noorwegen was vorig jaar tweederde van de nieuw verkochte auto’s eentje met een laadpoort. Noorwegen is op verschillende fronten uitzonderlijk, onder meer vanwege dat hoge marktaandeel maar ook vanwege het relatief hoog gemiddeld vrij besteedbaar inkomen. De markt is bovendien sterk beïnvloed door de vele voordelen die bezitters/berijders van elektrische voertuigen genieten. Zo sterk zelfs, dat het openbaar vervoer ervan te lijden heeft en de overheid nu zint op maatregelen. “Bilexperten heeft zich al vroeg helemaal gespecialiseerd in service en onderhoud voor ev’s, compleet met Tesla’s als vervangend vervoer”, legt Leblanc uit. “Inmiddels hebben ze zoveel ervaring opgebouwd dat ze conclusies kunnen verbinden aan de aftersalesbehoefte van een elektrische auto in de praktijk. Die is veel groter dan mensen denken. Ik vergelijk het wel eens met de komst van de common-rail diesel als vervanger van de pompverstuiver. Toen werd ook geroepen dat de aftersalesbehoefte zou marginaliseren, de praktijk leerde anders. Dat is met een ev niet anders. Zeker in Scandinavië waar ze bovendien extra te lijden hebben van de strenge winters.” Denk echter niet dat, omdat wij die niet hebben, we dat effect hier dus gaan missen: “Het dagelijks gebruik, invloeden van stof en zand, het heeft allemaal effect.”

‘Kein Angst’

Samenvattend zegt Leblanc het zo: “Wees niet bang voor die elektrische auto. Zorg dat je je trainingen gevolgd hebt en je werkplaats wat betreft equipment actueel is. Kom je er niet uit, vraag het onze helpdesk.” Daarbij refereert de topman aan de tijdens het New Era evenement in Utrecht (zie kader) geïntroduceerde pakket aan ev-specifieke trainingen. Voor Tesla bijvoorbeeld, maar ook de waterstoftechniek van de Mirai is in aantocht. De tijdens het event onthulde diagnose op afstand past eveneens in het plaatje. De RDS500 fungeert als een communicatie-interface tussen de OBD-poort en de Bosch helpdesk die op afstand de werkplaats kan ondersteunen. Dat kan zelfs zo ver gaan als programmeerwerk of diagnose stellen. Leblanc is dus niet bezorgd over die elektrische toekomst, maar wel over iets anders: “Die rijdende computers verlangen een ander type technici. Deels vangen we dat op met training en diagnose op afstand, maar we moeten ook onze sector verkopen aan nieuwe generaties. Alleen door aantrekkelijk en relevant te blijven kunnen we meekomen in dat gevecht om het schaarse personeel.”


‘Ja, er komen veel elektrische auto’s op de weg maar die vervangen niet van vandaag op morgen het bestaande park met een verbrandingsmotor’


Er is nog een ander effect dat elektrische mobiliteit kan hebben op aftersalesnetwerken zoals Bosch Car Service en Autocrew. Merken als Tesla en vooral nieuwkomers zoals Aiways en andere hebben (nog) geen aftersalesnetwerk. Om de kip-ei-situatie (geen netwerk want geen marktaandeel, geen marktaandeel want geen aftersales) te doorbreken haken dergelijke merken graag aan bij grote partners zoals Bosch. “Hier liggen zeker kansen voor ons”, erkent Leblanc. “Ook de bestaande contacten met sturende partijen zoals leasemaatschappijen helpen ons hierbij. Dat zijn toch de partijen waar de volumes zitten. Autofabrikanten zetten traditioneel vooral in op de verkoop van voertuigen en diensten, niet op aftersales. Daar zijn ze niet voor ingericht.”

‘Gelijk speelveld’

Diezelfde autofabrikanten zijn echter wel bezig om via connectiviteit een rechtstreekse relatie te leggen met de berijder. Regional President Robert Bosch Automotive Aftermarket Europe and Middle East Günter Weber put uit eigen ervaring als hij het voorbeeld geeft van de servicemelding en het erop volgende telefoontje vanuit Mercedes. “Onze aftersalesnetwerken willen ook dat seintje krijgen. Het is onze visie dat er een gelijk speelveld zou moeten zijn voor alle werkplaatsen, merkgebonden of onafhankelijk. De data is van de bestuurder en die zou de toegang tot die data moeten beheren. Da’s mooie theorie, maar in de praktijk heel weerbarstig. De data die je als onafhankelijke markt aangeboden krijgt is vaak niet relevant. Omgekeerd, er wordt zoveel data vergaard door een auto dat je er ook weer niet op zit te wachten om alles dan maar te ontvangen. Het moet wel beheersbaar blijven.”

Bosch klaar voor de nieuwe tijd

Onder het toeziend oog van honderden Bosch-partners (zoals de formuledeelnemers) demonstreerde Bosch hoe het anticipeert op de huidige energietransitie. Het bedrijf is er klaar voor, maar benadrukt dat het minder hard gaat dan de verkoopstatistieken misschien doen vermoeden.

Het contrast kon tijdens het Bosch New Era event niet groter zijn: de plaats van handeling is een honderd jaar oude lijnolie- en mengvoederfabriek onder de rook van Utrecht. Binnen rijden achtereenvolgens een Porsche Taycan, een Nissan Leaf, een Tesla Model 3 en een Toyota Mirai voor. De boodschap: niet alle elektrische auto’s zijn hetzelfde. De Leaf heeft tenminste nog een OBD-aansluiting, meer dan je van een Tesla kunt zeggen. De Mirai tankt waterstof die vervolgens in elektriciteit wordt omgezet. Andere techniek dus, met een eigen set aan veiligheidsnormen. Nu is die Mirai nog een exoot, maar de Tesla behoort inmiddels tot de volumemodellen. Sterker nog, via de leasemaatschappijen krijgen de Bosch Car Services en Autocrews al de nodige Tesla’s binnen.

Onder de formuledeelnemers zijn er die al geheel zijn ingericht op het servicen van elektrische voertuigen, maar er zijn er ook die nog wel een reis hebben te gaan. Bosch wil de werkplaatsen op alle fronten ondersteunen om ook de elektrisch aangedreven voertuigen volledig te kunnen servicen of repareren. “Met ons uitgebreide aanbod trainingen, technische support, werkplaatsapparatuur en onderdelen zorgen wij ervoor dat ons netwerk klaar is voor de uitdagingen van vandaag en morgen”, zegt Carlo Bijnens, Director Aftersales Benelux-France.

Dat aanbod heeft een nieuwe exponent gekregen in de vorm van de Bosch Remote Diagnostics Service. Centraal hierbij staat de RDS500, een communicatie-interface die het autobedrijf aansluit op de OBD-poort van de auto. Vervolgens kan de Bosch-helpdesk op afstand diagnose stellen of programmeerwerk uitvoeren. De werkplaats dient dit wel vooraf in te plannen door via een website een afspraak ervoor te maken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.