Ogen gericht op consument

Wat doet de consument als hij aan nieuwe banden toe is? Kiest hij of zij voor de goedkopere merken, misschien zelfs voor gebruikte banden? Neemt de werkplaatsklant het advies van het autobedrijf over, bijvoorbeeld bij de apk? De bandenretailers zijn er niet gerust op. De relatief zachte maand oktober zorgde ook nog eens voor weinig interesse in winterbanden.

ASM | 22112022 | Bron: WESP, bewerking redactie ASM

Het is even oppassen in de aftermarket, niet alleen ten aanzien van banden. De bandenverkopers lijken de eerste effecten van een besparende consument al in hun werkplaatsen te merken, zo blijkt uit de recente WESP-cijfers. Het geldt vooral de aantallen, want door de gestegen prijsniveaus is de omzet euro’s in verhouding nog best hoog. Uit de WESP-analyse blijkt dat de gemiddeld gerealiseerde bandenprijs op garageniveau nu op 100,90 euro ligt. Dat was vorig jaar 87,75 euro, wat een stijging van 15 procent betekent, terwijl de aantallen gemonteerde banden licht zijn teruggelopen: van 617 stuks over de eerste tien maanden van vorig jaar naar 606 stuks over januari tot en met oktober dit jaar, ofwel een min van 1,8 procent.

Prioriteit

Het gevaar bestaat dat autobedrijven de omzet in euro’s als leidend zien, met andere woorden: denken dat het met de teruggang allemaal wel meevalt, terwijl het aantal klantencontacten leidend zou moeten zijn. Gezien het relatief flink gestegen aandeel SUV’s en elektrische auto’s (hybride en BEV) die nu eenmaal door hun maatvoering wat duurdere banden nodig hebben, blijft de omzet in euro’s goed, maar loopt het aantal werkplaatsklanten in verhouding wat terug. Vergeet dus ook de klanten uit de lagere segmenten niet. Belangrijk: geef ook deze klanten een goed onderbouwd advies als het om een potentiële bandenvervanging gaat, ook al staat het huishoudbudget onder druk. De rijveiligheid zou prioriteit moeten zijn.

De apk is ook zo’n aandachtspunt, dat we hier wel vaker aanhalen en waar een flink deel van de bandenafzet vandaan komt. De boodschap mag duidelijk zijn: als het bandenvolume terugloopt, heeft dat wellicht iets met de klantenbinding te maken.

Structurele veranderingen
Op de begin oktober gehouden mediadag van Michelin werd stilgestaan bij de structurele veranderingen die gaande zijn in de bandensector. Zo veranderen de keuzes van de consument, die zwaardere auto’s zoals SUV’s en EV’s gaat rijden, en zien we een verschuiving in de richting van all season-banden. Ook zullen bandenfabrikanten moeten inspelen op de globale eisen ten aanzien van het klimaat. Dat laatste zal vooral door investeringen in technologie moeten worden gepareerd, waarbij circulariteit een belangrijk onderwerp is. Inmiddels brengt Michelin al twee bandentypen op de markt die voor ongeveer 50 procent bestaan uit gerecyclede materialen. Michelin ziet daarnaast het succes van de all season-band doorzetten, met zelfs een verdrievoudiging in de vraag de afgelopen tijd.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1834 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *