Olie in bulk verdwijnt

Met de komst van de volledig elektrische auto zal de vraag naar motorolie en aanverwante producten als filters, olieopslagapparatuur en werkplaatsgrit verdampen. Gelukkig voor de werkplaatsen en de kassa van het autobedrijf is een geheel (motor)olievrije autobranche nog ver weg, want olie is voor het verdienmodel nog niet te missen.

De huidige 9,5 miljoen personen- en bestelauto’s waaruit het nationale wagenpark bestaat, hebben regelmatig behoefte aan een motoroliewissel. Dit wagenpark wordt nog maar mondjesmaat vervangen door volledig elektrische auto’s. Vaker gaat het om hybride auto’s en daar zit nog altijd een verbrandingsmotor in. Daarmee zijn smeermiddelen en specifiek motorolie als margerijke producten nog steeds een belangrijke pijler onder de werkplaatsactiviteiten van dealers en universele autobedrijven.

Marktverschuivingen

De oliesector is om meerdere redenen flink in beweging. De overname van smeermiddelen- en additievenfabrikant Liqui Moly door Würth was vooral bij onze oosterburen groot nieuws. Würth was minderheidsaandeelhouder in de oliemaatschappij, maar had het aandeel, met het oog op een olievrije toekomst, ook kunnen verkopen. Toch maakte de leverancier de keuze voor een totale overname. Blijkbaar gelooft Würth, ook voor de langere termijn, in een succesvolle verkoop van olie. Lees het hele artikel in nummer 2 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 23 februari is verschenen.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1590 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Avatar