In de Nederlandse dealerwerkplaats is de gemiddelde omzet in 2016 met 5,5 procent afgenomen ten opzichte van het jaar ervoor, terwijl het aantal FTE per vestiging stabiel bleef op 5,8. Dat alles resulteerde in een daling van vier procent in het aantal gefactureerde uren per monteur: van 1431 uur in 2015 naar 1373 in 2016.
Een en ander leert de nieuwe Branche Barometer van Bovag Autodealers. De absorptieratio, oftewel de mate waarin aftersales de totale kosten van het dealerbedrijf dekt, steeg door de kostenbeheersing desondanks van 75 naar 79,9 procent. Gemeten over de volle breedte van de bedrijfsactiviteiten kunnen de autodealers niettemin terugkijken op een jaar waarin het rendement stabiel-positief bleef. En dat terwijl de nieuwverkoop met ruim vijftien procent afnam, tot het laagste niveau sinds eind jaren zestig. Kostenbeheersing en schaalvergroting blijken volgens Bovag de sleutel tot zwarte cijfers. Gemiddeld kwamen de dealers uit op een nettowinst van 1,05 procent, slechts een fractie lager dan de 1,11 procent in 2015. Afgelopen jaar werden slechts 383.501 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Door de schaalvergroting steeg echter het aantal verkochte auto’s per verkooppunt met twee stuks, naar in doorsnee 285. De gemiddelde verkoopprijs per auto daalde ten opzichte van 2015 met bijna duizend euro, naar 18.217 euro exclusief BTW en BPM.