Pitstop wil autobedrijf meer omzet brengen

Onder de noemer Pitstop start per 1 oktober een nieuw online communicatiekanaal voor het autobedrijf. Met dit internetplatform kunnen garagisten tegen betaling hun werkplaatsdiensten op maat offreren aan consumenten, in een door de ondernemer zelf te bepalen postcodegebied. Voor het gratis proefaccount hebben zich volgens de initiatiefnemers tot nu toe dertienhonderd bedrijven aangemeld.

Pitstop is het resultaat van een samenwerking tussen internetmarketingbureau Connect4you en de Telegraaf Media Groep (TMG). Via de 64 online mediakanalen van TMG, waaronder Telegraaf, Vrouw, Autovisie, Gaspedaal, Autobahn, Telesport en Metro, bieden de initiatiefnemers een bereik van in totaal ruim 7,8 miljoen huishoudens c.q. anderhalf miljard pageviews.

Selectie

Dit nationale podium kan het autobedrijf middels een filter nader toespitsen op zijn regionale werkgebied. Ook de dienstverlening aan de consument valt fijnmazig in te stellen (winterbanden, zomerbanden, zomercheck, wintercheck, olie verversen, ruitenwissers, aircocontrole, accucontrole, apk, caravancontrole). Vervolgens toont Pitstop dagelijks op een selectie van de online TMG-mediakanalen een uitnodiging/aanbieding (‘gratis wintercheck bij garage Jansen in Appingedam’). De aanbieding sluit aan bij het specifieke kijkersprofiel van de betreffende website.  Op een persoonlijke grafiek annex dashboard kan het autobedrijf de respons op zijn actie volgen en de aanbieding of strategie eventueel bijstellen. Denk daarbij aan opschalen van het postcodegebied, de looptijd van een actie of de inhoud ervan.

Contact

Pitstop zegt het autobedrijf (zowel merkdealers als universele garages) via de TMG-titels meer regionale afspraken voor apk, bandenwissels en onderhoud te bieden. “We zijn allesbehalve een klassieke garageformule of occasionplatform. Deelnemende bedrijven kunnen bij ons rekenen op  extra klanten en omzet, dat is de essentie”, zegt commercieel directeur Daan Boogaerdt van initiatiefnemer Connect4you. Daarbij gaat het niet alleen om de werving van nieuwe klanten maar ook om het behoud van bestaande. “Wie dat wil, kan bij ons gerust op landelijk niveau zijn diensten aanbieden aan de consument. Maar autobedrijven zijn doorgaans lokaal geworteld. Het gaat er om dat ze via Pitstop in hun eigen achtertuin in contact komen met prospects. Deze consumenten krijgen dan de juiste, bij het profiel van de betreffende TMG-website, passende diensten aangeboden. Met deze constructie brengen we het autobedrijf in contact met degene die in een bepaald postcodegebied op zoek is naar bijvoorbeeld een apk, bandenwissel, onderhoudsbeurt of wintercheck.”

Actie

Deelname aan Pitstop kan variëren van twee dagen tot een jaar en is maandelijks opzegbaar. Afrekening vindt plaats aan de hand van het gekozen postcodegebied. Het deelnemende autobedrijf kan vanachter zijn computer zelf een actie samenstellen en in gang zetten. Dat begint met de log-in op het Pitstop-platform, gevolgd door de selectie van een bepaald aanbod inzake apk of onderhoud. Nadat het beschikbare budget voor de actie is geselecteerd en het gewenste marketingkanaal (bijvoorbeeld Privé, Telegraaf, Autovisie), wordt het contact met de klant in een bepaalde regio in gang gezet. Met de inlogcode die autobedrijven ontvangen na inschrijving kunnen ze vijf dagen gratis testen.

Wervingsmail

De bedenkers van Pitstop deden begin september de eerste wervingsmail de deur uit, gericht op een selectie van autobedrijven. De respons tot nu toe overtrof de verwachting van Boogaerdt. Een kleine elfhonderd autobedrijven meldden zich t/m 14 september aan. Daarbij ging het zowel om autobedrijven met zes vestigingen als éénpitters. Zij ontvingen medio september de gegevens om in te loggen en ervaring op te doen. Met ingang van oktober gaat Pitstopbv.nl live.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †