Revisiebedrijven vrezen en loven elektrisch vervoer

Nederlandse ondernemers in de revisiebranche verwachten dat de transitie naar elektrisch vervoer positieve én negatieve invloed zal hebben. Op kortere termijn maakt strengere wet- en regelgeving het reviseren van verbrandingsmotoren aantrekkelijker. Maar verder in de toekomst zal sneller gekozen worden voor het vervangen van onderdelen in EV’s, in plaats van reviseren.

Dat leert onderzoek van Bovag en de Vereniging voor Importeurs van Verbrandingsmotoren (VIV). Beide brancheorganisaties presenteerden tijdens de internationale vakbeurs Rematec in Amsterdam enkele conclusies uit ‘Revisie in Cijfers’. De eerste editie van dit overzicht verschijnt binnenkort. Er blijkt uit dat een ruime meerderheid de ontwikkeling naar een circulaire economie ziet als een uitgelezen kans voor de branche. Die noteerde vorig jaar in Nederland een totale omzet van 501 miljoen euro uit de revisie van auto-, scheeps- en tractormotoren, versnellingsbakken en andere technische componenten.

Ruim 5500 werknemers

Uit het onderzoek blijkt dat Nederland begin dit jaar 475 revisiebedrijven telde. Daarvan heeft zo’n zestig procent revisie als hoofdactiviteit. Meer dan de helft is gevestigd in Zuid-Holland, Gelderland en Noord-Brabant. Ook Friesland en Zeeland tellen relatief veel revisiebedrijven, Noord-Holland en Utrecht juist weinig. De 475 Nederlandse revisiebedrijven bieden werk aan ruim 5500 mensen. Van hen heeft bijna 80 procent een contract voor onbepaalde tijd en werkt ruim driekwart fulltime. De gezamenlijke half miljard jaaromzet was voor 87 procent afkomstig van zakelijke klanten. Het gemiddelde rendement per onderneming bedroeg 6,9 procent. In de periode 2011-2013, ten tijde van de economische crisis, bereikte de omzetontwikkeling van de revisiebranche een dieptepunt. Sindsdien is sprake van herstel, hoewel vanaf medio 2016 een stagnatie is waar te nemen.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †