Tenneco komt met aftermarketbedrijf DRiV

In vervolg op de acquisitie van Federal Mogul (oktober 2018) kondigt moederbedrijf Tenneco een splitsing van de onderneming aan. Er ontstaan twee onafhankelijke, beursgenoteerde bedrijven: enerzijds Tenneco, anderzijds de nieuwe aftermarket-speler DRiV.

Brian Kesseler (Tenneco): "Een uniek nieuw bedrijf."
Brian Kesseler (Tenneco): “Een uniek nieuw bedrijf.”
De nieuwe organisatie zal in de tweede helft van 2019 operationeel worden. Onder de vlag van DriV komen dan twee divisies te hangen. Beide focussen op rijprestaties en prestaties. De aftermarketdivisie draagt de benaming ‘Motorparts’. Ze omvat een portfolio van bekende merken, zoals Monroe, Champion, Öhlins, MOOG, Walker en Ferodo. De OE-divisie zal bekend staan als ‘Ride Performance’. Dit deel van de onderneming ontwikkelt, fabriceert en levert schokdempers, veerpoten en remdelen als originele uitrusting voor autofabrikanten.

Vervangingsmarkt

Met deze taak-, merken- en lijnenverdeling moet DRiV een van de grootste bedrijven wereldwijd worden voor de vervangingsmarkt en voor OE-rijprestaties en remmen. De naam Tenneco blijft bestaan. Na de splitsing, voorzien in de tweede helft van 2019, ontwikkelt Tenneco zich verder als mondiaal actieve specialist in hoogwaardige aandrijfsystemen.

Logo

Het hoofdkantoor van DRiV wordt gevestigd in de omgeving van Chicago. Brian Kesseler, mede-ceo van Tenneco, spreekt van “een uniek nieuw bedrijf, een start-up van meer dan zes miljard dollar.” Het logo in de kleuren zwart, rood en zilver verwijst volgens het concern naar “een rijk verleden van prestaties.” Het speciaal teken voor de ‘i’ in het logo van DriV heeft verschillende betekenissen. Het kan gelezen worden als een letter, die staat voor integriteit, innovatie en inzicht. Maar ook het cijfer 1, wat dan verwijst naar ‘één team, valt eruit op te maken.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †