Tire Cologne 2022 in beeld …

“Vakbeurzen waren de afgelopen twee jaar een no go area, maar the show must go on”, meldde de organisatie bij de opening van Tire Cologne 2022. Daar moeten nog wel een aantal partijen van worden overtuigd.

Nog niet iedereen vond namelijk de weg naar de beursvloer. Zo ontbraken de bandenfabrikanten Apollo Vredestein, Goodyear en Bridgestone. Fabrikanten van werkplaatsapparatuur en de ‘gebruikelijke’ dienstverleners aan de branche waren eveneens dun gezaaid. Desondanks werd deze editie van de 2-jaarlijkse internationale bandenvakbeurs in het Duitse Keulen (voorheen Reifen Essen) zeker door Europese branchegenoten goed bezocht. Duidelijk was dat de bezoekersstromen uit Azië en de VS nog op gang moeten komen. Dat resulteerde in een 25 procent lager aantal bezoekers, 12.000 dit jaar tegen 16.000 bezoekers bij de vorige editie. Maar die er waren konden hun internationale collega’s eindelijk weer in de ogen kijken en de hand schudden.

Elektrische mobiliteit stond centraal op de stand van Hankook. De nieuwe serie iON banden bevestigde de focus van Hankook op de EV van vandaag en zeker morgen.
Continental had weliswaar voor een compacte stand gekozen, maar het ging er in plaats van fysieke producten vooral om de digitale interactiviteit met de bezoekers.
Europa’s grootste bandendistributeur had veel nieuws voor de bandenretailers. Van hun merk Landsail werden de eerste EV-banden getoond. Van het bandenmerk Delinte een nieuw foamconcept om kleine lekkages te voorkomen.
Michelin benadrukte op haar stand vooral het gebruik van gerecycelde grondstoffen bij de bandenproductie. Tweede thema op de stand was elektrische mobiliteit en met name in combinatie met de sterk gegroeide SUV-markt.

Thema’s

Belangrijke thema’s in de bandensector zijn duurzaamheid, EV’s en de groei van het SUV-segment. Met in het verlengde de veranderende marktpositie van de bandenspecialist. Die zal nog nadrukkelijker dan voorheen, zijn klanten meer moeten gaan bieden dan banden alleen. Een visie die zeker niet door iedere bandenspecialist wordt gedeeld overigens. De branche wordt uiteraard ook geraakt door de verstoringen in de leveringsketen en hogere materiaalkosten, met als gevolg een opwaartse (retail)prijsdruk. Positief is, zoals eerder al geconstateerd, dat de bandenvervangingsmarkt qua volumes structureel in de plus zit. Een ICDP-studie stelt dat EV’s in verhouding tot auto’s met een verbrandingsmotor, zelfs voor een 15-20 procent hogere bandenvervangingsvraag zullen zorgen! Het wagenpark groeit daarbij nog steeds. Het ziet er voor de lange termijn goed uit voor de bandenretailers. Ongetwijfeld zal Tire Cologne in 2024 haar 23e editie beleven. De derde in Keulen. Hopelijk met meer standhouders en vooral meer bezoekers.

Equipmentfabrikant Ahcon toonde de vakmatige bezoekers hoe in hun ogen een efficiënte bandenservice-straat er uit zou kunnen zien.
Falken Tyre Europe, onderdeel van het Japanse Sumitomo Rubber Industries (SRI), lanceerde hun nieuwe range Premium Falken Azenis FK520 UHP-banden. Speciaal voor SUV’s enb EV’s.
Giti Tire greep de vakbeurs aan voor de presentatie van een scala aan nieuwe banden. De nieuwe generatie GitiSynergyH2, Giti-SportS2, GitiWinterW2 en de Giti4x4 AT71 all-terrain banden. Daarnaast de GT Radial FE2, GT Radial SportActive 2 en de GT Radial WinterPro2.

Foto boven: Op de stand van Pirelli was er continu veel volk aanwezig. Het 150-jarig bestaan dit jaar werd aangegrepen om er in Keulen een mooi bandenfeestje van te maken. Uiteraard werden de eind vorig jaar geïntroduceerde Scorpions voor het voetlicht gebracht. Nadruk uiteraard op EV’s en SUV’s die voor een belangrijke boost van de bandenvervangingsmarkt zorgen.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1793 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.