Vijfde jaar op rij: reparaties weer duurder

De gemiddelde reparatiekosten voor nieuwe en tweedehands auto’s lopen verder op. Dat maakt dat de gemiddelde reparatiekosten voor het vijfde jaar op rij stijgen, zo blijkt uit de laatste analyse van de verzekeringsportefeuille van CG Car-Garantie Versicherungs-AG.

Daarbij gaat CarGarantie na hoe de defecten in de portefeuille zich verhouden. Ieder jaar analyseert de verzekeraar om en bij een miljoen garanties, gespreid over alle merken en modellen en met looptijden variërend van 12 tot 36 maanden. Al vele jaren blijkt uit die analyse dat de reparatiekosten gestaag de hoogte ingaan.

Terwijl er in 2019 gemiddeld nog 551 euro voor een reparatie moest worden betaald, liep dit bedrag in 2020 op tot meer dan 572 Euro. Die sprong is min of meer vergelijkbaar met de overgang van 2018 naar 2019. In totaal liggen de gemiddelde kosten t.o.v. 2016 70 euro hoger. Waarschijnlijk zal die trend zich doorzetten en zullen de kosten ook de komende jaren verder stijgen.

Motor blijft duurste

Wat de uitgekeerde defectenvergoedingen betreft, verschilt het verhaal niet van dat van 2019. Bij de occasions voert de motor met 23,6 % (2019: 23,74 %) het klassement van de duurste defecten aan; deze component behoudt een ruime voorsprong op de brandstofinstallatie inclusief turbolader met 18,8 % (2019: 18,4 %) en op de transmissie met 11,8 % (2019: 12,1 %). Daarna volgen met eveneens onveranderde scores de elektrische installatie op de vierde plaats en de airconditioning op de vijfde plaats.

 Zelfde beeld bij de nieuwe wagens: ook hier voert de motor de lijst van de duurste defecten aan, met een nagenoeg ongewijzigd aandeel van 21,4 % (2019: 21,5 %), gevolgd door de brandstofinstallatie met 20,7 % (2019: 20,1 %) en de elektrische installatie met 12,0 % (2019: 11,0 %). De transmissie bekleedt andermaal de vierde plaats, terwijl comfortelektronica de airconditioning die in 2019 nog vijfde stond van haar plaats verdrijft.

Frequentie ongewijzigd

De overeenkomsten met 2019 blijken ook uit de volgorde van de defectenfrequentie. De percentages van de componenten bleven zowel bij de nieuwe als occasions nagenoeg onveranderd en verschillen slechts miniem. Zwakste punt bij de occasions blijft de brandstofinstallatie, die in 2020 19,7% van de defecten voor haar rekening nam (2019: 19,5 %). Op plaatsen 2 en 3 volgen de elektrische installatie met 18,3% (2019: 18,0 %) en de motor met 10,7 % (2019: 10,8 %). Ook bij de nieuwe auto’s bekleden de brandstofinstallatie met 20,2 % (2019: 20,1 %) en de elektrische installatie met 19,6 % (2019: 18,7 %) respectievelijk de eerste en tweede plaats. Anders dan bij de occasions volgt in 2020 bij de nieuwe auto’s op de derde plaats niet de motor, maar de comfortelektronica met een ongewijzigd aandeel van 10,7 %.

Terwijl het ogenblik waarop de defecten zich in 2018 voordeed, lichtjes anders was dan in 2019, verschilt 2019 in dat opzicht in niets van 2020. In 29,0 % (2019: 29,6 %) van de gevallen deed de defecten bij occasions zich voor binnen de eerste 5.000 km, 19,4 % pas na meer dan 25.000 km (2019: 18,37 %). Alleen de uitsplitsing naar aantal dagen toont een iets grotere afwijking: Als 21,1 % van de defecten zich in 2019 pas na meer dan 360 dagen voordeden, was dat in 2020 al in 22,9% van de defecten zo.

Luc Baetens, directeur CarGarantie Benelux: “De voorbije vijf jaar stegen de gemiddelde kosten met vijftien procent. Dergelijk percentage moet zowel voor de eigenaars van een auto als voor dealers een duidelijk teken zijn dat het loont zich tegen dergelijke kosten in te dekken. CarGarantie biedt daartoe verschillende producten die zowel klant als dealer beschermen tegen onverwachte reparatiekosten. Zo winnen alle partijen: aan zekerheid, aan financiële stabiliteit, maar ook aan vertrouwen. Precies in tijden als deze kan de dealer zich op lange termijn verzekeren van de loyaliteit van de klant.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *