De in Acea verzamelde Europese autofabrikanten hebben tijdens een bestuursvergadering ingestemd met hogere CO2-reductiedoelstellingen voor auto’s in 2030. Ze verbinden daar wel de voorwaarde aan dat lidstaten voldoende oplaadpunten en waterstoftankstations inrichten.

De roep om werk te maken van de laadinfrastructuur vanuit Acea is niet nieuw. Nog in december 2020 stelde directeur-generaal Eric-Mark Huitema dat het ontbreken van een toereikende infrastructuur van laadpalen een van de redenen is waarom het streven van 30 miljoen emissievrije auto’s in 2030 niet realistisch is.

Passende investeringen

Nu zegt Oliver Zipse, president van Acea en ceo van BMW: “De enorme investeringen van onze branche in voertuigen met alternatieve aandrijving werpen hun vruchten af. Vorig jaar was bijna een op de tien in de EU geregistreerde auto’s elektrisch oplaadbaar, maar deze trend kan alleen worden voortgezet als regeringen passende investeringen in infrastructuur beginnen te doen. Daarom moeten nieuwe CO2-doelstellingen voor 2030 voor auto’s afhankelijk zijn van een overeenkomstige verhoging van de infrastructuur.”

Anders gezegd: “Het aantal laadpunten en waterstoftankstations dat de lidstaten bereid zijn te installeren bepaalt straks wat een realistische CO2-uitstoot zal zijn voor 2030.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
25 juli 2025
DFSK Nederland zoekt partners in het universele kanaal
25 juli 2025
Nieuwe koppeling CSW met Nationale Autowasbon
25 juli 2025
RDC in Beweging: Slimme data voor een sterke mobiliteitssector
24 juli 2025
Moobi verwelkomt 300e Moobi Center in snelgroeiend netwerk
24 juli 2025
Auto- en bandenbedrijven bepalend bij aankoopbeslissingen voor banden
24 juli 2025
Niet harder, maar slimmer werken
Meest bekeken berichten
Recente reacties