Bij een test in het Aldenhoven Testing Center in Duitsland heeft het prototype van de Lightyear One bij 85 kilometer per uur een afstand afgelegd van 710 kilometer.
Dat maakt Lightyear bekend als onderdeel van het validatieproces van de technische prestaties van de auto. Later volgen nog crashtests en de officiële WLTP-rijcyclustest.
Efficiënt
“Na vier jaar hard werken en het bouwen van ons team en Lightyear One is deze prestatie een belangrijke engineering- en technologiemijlpaal. Deze prestatie valideert onze gepatenteerde technologie en toont aan dat we in staat zijn om onze belofte na te komen om de meest efficiënte elektrische auto te introduceren. Het huidige prototype behaalt met een relatief kleine accu een actieradius van 710 kilometer en een energieverbruik van 85 Wh per kilometer bij een snelheid van 85 kilometer per uur. Zelfs de meest efficiënte elektrische auto’s in de markt vandaag de dag, verbruiken op deze relatief lage snelheid 50 procent meer energie”, zegt Lex Hoefsloot, ceo en medeoprichter van Lightyear.
Kleine accu
“De mijlpaal bevestigt de schaalbaarheid van ons bedrijfsmodel. We verwachten dat we in de komende maanden een vergelijkbaar energieverbruik kunnen realiseren bij snelheden boven de 100 kilometer per uur. Door het energieverbruik per kilometer van een EV te verlagen, kun je aanzienlijk meer bereik realiseren met een kleine accu. Omdat accu’s het duurste onderdeel zijn van een EV kan je hierdoor de aankoopprijs van de auto verlagen en betaalbare elektrische auto’s met een groot bereik op de markt brengen die niet vaak aan de lader hoeven. Energiezuinige auto’s hebben veel baat bij zonnepanelen op de auto en winnen hierdoor op een zonnige dag zo’n 70 kilometer aan extra rijbereik .”
Productie
Lightyear heeft gepland in de eerste helft van 2022 946 exemplaren van de Lightyear One in productie te nemen. Vanaf 2024 wil Lightyear zich richten op de grotere markt.