Het schadeherstelbedrijf van Munsterhuis is flink aan het uitbreiden. Niet alleen werd een onafhankelijk schadeherstelbedrijf in Goor overgenomen, ook is de ASN-vestiging in Enschede onlangs opgewaardeerd naar Experience Center. De aansluiting bij de Autotech Alliantie past helemaal bij de voorhoedepositie die Munsterhuis op het gebied van schadeherstel wil innemen.
Niet elk schadeherstelbedrijf kan meegaan in de laatste stand van de techniek, vaak simpelweg omdat de middelen daarvoor ontbreken. Bedrijven als Munsterhuis kunnen dat wel, en willen dat ook, om de berijders van de modernste auto’s te kunnen verzekeren van kwalitatief en veilig herstel. “Er zal voorlopig nog voldoende werk zijn voor universele schadeherstellers”, stelt John Lueksen, schademanager van wat voluit ASN Autoschade Munsterhuis Enschede heet, “maar voor onze toekomst, met onze premiummerken, moeten wij nu die stap zetten. We zijn altijd vooruitstrevend geweest in het opleiden van ons personeel, in het investeren in nieuwe technieken en apparatuur. Die investeringen worden nu langzaamaan beloond. De auto’s worden technologisch steeds complexer en wij zijn er klaar voor om ze te kunnen herstellen.”
Experience Center
Het schadeherstelbedrijf van Munsterhuis is een van de vier Experience Centers van ASN, die door equipmentleveranciers als eerste worden benaderd om nieuwe apparatuur in de praktijk te testen. John Lueksen: “Eens in de zoveel tijd komen we bij elkaar om onze ervaringen te delen. Dat gaat overigens breder dan alleen binnen ASN. We lopen in die zin voorop, maar doen dat wel gezamenlijk, dus kunnen we ook gebruikmaken van de ervaringen van andere Experience Centers. Vanuit die positie zijn wij in contact gekomen met de Autotech Alliantie en hebben daarin een partij gevonden die snapt wat er in de huidige, snel veranderende markt speelt. Inmiddels zijn er al diverse opdrachtgevers die logischerwijs willen gaan sturen richting de Experience Centers.”

John Lueksen: “Prijs doet er niet toe. De reparatietechniek doet ertoe.”
Wat de alliantie het moderne schadeherstelbedrijf te bieden heeft, is onder andere kennis in de vorm van opleidingen. John Lueksen: “Het gemiddelde opleidingsniveau van de medewerker in de schadeherstelwerkplaats is mbo, maar in de moderne auto zit techniek die dat niveau ver overstijgt. Je zult dus ook opleidingen moeten aanbieden die daarop aansluiten. Via de Autotech Alliantie krijgen onze medewerkers opleidingen, waarvoor door het Rijk erkende diploma’s worden afgegeven, die rekening houden met de complexe technologieën die in de modernste auto’s zitten.”

Wanneer hem wordt gevraagd of hij wel aan de juiste mensen kan komen die kunnen omgaan met de nieuwe technologieën in de modernste auto’s, draait John Lueksen de zaak om: “We hebben enerzijds die mensen al in huis, maar aan de andere kant zijn wij een van die bedrijven die juist interessant zijn voor schadetechnici die wat meer in huis hebben dan een doorsnee plaatwerker of spuiter. Dan wordt het ook makkelijker om in die markt van herstel van de exclusieve merken te blijven. Wanneer schadetechnici nu van school komen, komen ze misschien bij bedrijven terecht die misschien wel willen, maar de middelen niet hebben om die mensen te blijven bijspijkeren. Zeker het moderne schadeherstel is een kwestie van een leven lang leren. Het is een continu proces. Autotech helpt ons erbij dat ook uit te dragen richting opdrachtgevers.”
Frontoffice Exclusive
Munsterhuis is al jaren merkerkend schadehersteller van Renualt/Dacia en een aantal premiummerken. Daarnaast is ASN Munsterhuis een universeel schadeherstelbedrijf waar ook merken binnenkomen waarvoor geen officiële merkerkenning in huis is. John Lueksen: “We hebben naast die merkerkenningen ook onze eigen opdrachtgevers; we werken voor nagenoeg alle verzekeringsmaatschappijen, we bedienen de leasemarkt en natuurlijk de particulier. Uiteindelijk zijn er ook een heleboel automerken die niet merkspecifieke apparatuur voorschrijven en waarvoor universele apparatuur toereikend is.”
De keuze tussen universeel schadeherstel en hightech, merkspecifiek herstel vraagt om een strenge selectie aan de voorkant. Die selectie is in handen van de frontofficemedewerker die een nauwkeurige inventarisatie kan maken voor welk herstel een auto in aanmerking komt. Is het een universele of een hightech schade? Zijn de juiste onderdelen beschikbaar, de juiste apparatuur? Om die beslissingen te kunnen nemen, heeft de Autotech Alliantie de opleiding tot Frontoffice Exclusive opgezet. John Lueksen: “Als je een keer zo’n hightech schade binnenkrijgt waarvoor je niet de merkerkenning hebt, dan moet je goed kunnen beoordelen of je het zou kunnen. Bij twijfel: niet aan beginnen, want je haalt je een bak ellende op de hals! Misschien moet je dan niet één keer, maar meerdere keren terug naar de dealer. Daar komt nog bij dat je ook de kwaliteit van het herstel niet kunt borgen. Schadeherstel dat wij voorstaan, en dat we herkennen in het uitgangspunt van de Autotech Alliantie, is gebaseerd op de techniek: hoe heeft de fabrikant het bedoeld en wat is er nodig, aan fabrieksinformatie, kennis, apparatuur en natuurlijk originele onderdelen om dat herstel kwalitatief goed en veilig uit te kunnen voeren.”

Met betrekking tot het belang van herstel volgens fabrieksnormen geeft John Lueksen het voorbeeld van een bumperschade: “Stel dat de fabrikant bij een bepaalde bumperschade voorschrijft dat hij vervangen moet worden, maar je hebt die kennis niet. Als je dan die bumper gaat herstellen, loop je het risico dat de systemen niet meer goed reageren op de situaties die zich tijdens het rijden voordoen. Als dat mensenlevens kost, wil je dat als schadehersteller niet op je geweten hebben. Je wil op een verantwoorde manier schadeherstel uitvoeren en dat doe je met elkaar.”
Een gedegen opleiding voor de frontoffice-medewerker is ook van belang voor een gestroomlijnd schadeherstelproces. John Lueksen: “De frontofficemedewerker moet ook dezelfde taal spreken als de schadehersteller, want tijdens het reparatieproces kunnen er vanuit de werkplaats de nodige technisch inhoudelijke vragen komen. Als de frontoffice het op dat moment niet snapt, heb je wel een uitdaging.”
