Het Summa College ziet de reguliere instroom van jongeren bij autoschade afnemen: “Een beroepsopleiding gericht op autoschade staat bij jongeren niet op het netvlies”, aldus Directeur Roel Akkerman. “Wij richten ons daarom ook op zij-instromers.”

Volgens Akkerman zijn er momenteel zo’n 300 MBO-opleidingen: “Autoschade is een niche als beroepsopleiding. Er zijn veel andere keuzes voor jongeren. Wij zien dat ouders van een jongere die voor techniek wil kiezen, hun kind eerder naar een ICT-opleiding sturen.”

Voor Akkerman zijn de zogenaamde zij-instromers daarom belangrijk: “De doelgroep bestaat daarbij uit mensen die van beroep willen veranderen en nieuwe Nederlanders. Wij focussen ons op mensen die een andere baan zoeken. Maar daarvoor is de samenwerking met het bedrijfsleven wel belangrijk. De uitdaging is het begeleiden van deze medewerkers naar een baan.”

Niveau 4

Akkerman benadrukt dat hiervoor een goede zichtbaarheid van opleidings­locaties essentieel is: “We moeten zichtbaar zijn op de markt waar zich de populatie bevindt, bij mensen die reeds een beroep hebben.” Tegelijkertijd is het zaak om met het opleidingsaanbod het niveau van het autoschadeherstelvak te volgen: “Ik zie autoschade als een vaardigheidsberoep. Het wordt ook meer en meer een high-tech beroep. Wij hebben daarom een MBO-programma ontwikkeld op niveau 4. Hiermee richten we ons op een nieuwe doelgroep specialisten. Onze jeugd groeit digitaal op en de opleiding niveau 4 sluit daar beter op aan. Eerst was het hoogste niveau 3 (autoschadetechnicus). Niveau 4 leidt op tot Technisch Gespecialiseerd Schadeherstel. Binnenkort starten we met een pilot.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
7 februari 2025
Nieuwe Sailuns voor winterse omstandigheden
7 februari 2025
LKQ ondersteunt Mobility Transition Pathway
7 februari 2025
8100 bezoekers voor Auto Prof
7 februari 2025
Dennis Kolsté consultant bij AHG
7 februari 2025
Cao-onderhandelingen Tank en Was van start
7 februari 2025
Veel voor weinig
Meest bekeken berichten
Recente reacties