Om jongeren te interesseren voor de technische branche moeten we beter naar ze luisteren. Dat vindt Ton Eijbergen, Directeur van Flexvak Automotive: “De opleidingsstructuur is achterhaald. Jongeren willen meteen het vak leren door te doen, direct resultaat dus. Daar moeten we wat mee.”

Eijbergen wijst naar het internet, Spotify en Youtube: “Als je iets wil zien of horen, kun je dat meteen regelen. Waarom zitten we dan bij de opleiding nog vast in het systeem van 1 dag school en 4 dagen werken, en dat voor enkele jaren? Jongeren willen een benadering met direct resultaat. Leren door te doen.”

Klaarstomen

Eijbergen heeft zijn arbeidsbemid­delingsbureau Flexvak opgericht om vakmensen in de techniek direct aan het werk te helpen. Met Flexvak Automotive richt hij zich op de automotive branche. “Wij stomen jongeren en zij-instromers in korte tijd klaar voor werken in de bandenbranche. Als een vervolg daarop kunnen ze doorstromen naar de schadeherstelbranche.” De mensen worden opgeleid in een 2-weekse ‘boot camp’. Daarna kunnen ze aan de slag in (de)montage en herstel. ”Ze krijgen een opleiding via hun werkgever, onze Flexvak Academy en in samenwerking met ROC’s en MBO’s.”

Geen krapte

Eijbergen zegt geen moeite te hebben jongeren te bereiken en te interesseren: “Wij bereiken de jongeren via hun eigen leefwereld, met gerichte marketing via social media, filmpjes, onze podcasts of onze influencer Sem Meijer. Zo zien zij hoe leuk werken in de werkplaats is. Ook sponsoren we autocoureur Niels Langeveld.

Hiermee bereiken we autoliefhebbers.” Zijn ervaring is dat jonge mensen een vaste baan willen. “Maar je moet als bedrijf investeren. Jongeren van 13-14 jaar hebben meestal geen idee wat ze willen, welke opleiding. Je kan ze wel enthousiasmeren en informeren.” Ook zijn er te weinig leerbedrijven met leermeesters: “Die kunnen jongeren en zij-instromers met beperkte ervaring begeleiden en opleiden.”

Opdrachtgevers

Ook vindt Eijbergen dat verzekeraars het uurtarief voor scha­deherstelbedrijven zouden moeten verhogen zodat er meer ruimte is voor opleiden en aannemen van personeel: “Auto’s zijn duurder geworden en opdrachtgevers verwachten een goede dienstverlening. Dan moet het uurtarief ook in verhouding staan.”

Flexvak Automotive is een arbeidsbemiddelingsbureau voor de automotive branche. Het bedrijf houdt zich bezig met uitzenden, detacheren, werving en selectie.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35