Om jongeren te interesseren voor de technische branche moeten we beter naar ze luisteren. Dat vindt Ton Eijbergen, Directeur van Flexvak Automotive: “De opleidingsstructuur is achterhaald. Jongeren willen meteen het vak leren door te doen, direct resultaat dus. Daar moeten we wat mee.”
Ton Eijbergen, Directeur Flexvak Automotive
Eijbergen wijst naar het internet, Spotify en Youtube: “Als je iets wil zien of horen, kun je dat meteen regelen. Waarom zitten we dan bij de opleiding nog vast in het systeem van 1 dag school en 4 dagen werken, en dat voor enkele jaren? Jongeren willen een benadering met direct resultaat. Leren door te doen.”
Klaarstomen
Eijbergen heeft zijn arbeidsbemiddelingsbureau Flexvak opgericht om vakmensen in de techniek direct aan het werk te helpen. Met Flexvak Automotive richt hij zich op de automotive branche. “Wij stomen jongeren en zij-instromers in korte tijd klaar voor werken in de bandenbranche. Als een vervolg daarop kunnen ze doorstromen naar de schadeherstelbranche.” De mensen worden opgeleid in een 2-weekse ‘boot camp’. Daarna kunnen ze aan de slag in (de)montage en herstel. ”Ze krijgen een opleiding via hun werkgever, onze Flexvak Academy en in samenwerking met ROC’s en MBO’s.”
Geen krapte
Eijbergen zegt geen moeite te hebben jongeren te bereiken en te interesseren: “Wij bereiken de jongeren via hun eigen leefwereld, met gerichte marketing via social media, filmpjes, onze podcasts of onze influencer Sem Meijer. Zo zien zij hoe leuk werken in de werkplaats is. Ook sponsoren we autocoureur Niels Langeveld.
Hiermee bereiken we autoliefhebbers.” Zijn ervaring is dat jonge mensen een vaste baan willen. “Maar je moet als bedrijf investeren. Jongeren van 13-14 jaar hebben meestal geen idee wat ze willen, welke opleiding. Je kan ze wel enthousiasmeren en informeren.” Ook zijn er te weinig leerbedrijven met leermeesters: “Die kunnen jongeren en zij-instromers met beperkte ervaring begeleiden en opleiden.”
Opdrachtgevers
Ook vindt Eijbergen dat verzekeraars het uurtarief voor schadeherstelbedrijven zouden moeten verhogen zodat er meer ruimte is voor opleiden en aannemen van personeel: “Auto’s zijn duurder geworden en opdrachtgevers verwachten een goede dienstverlening. Dan moet het uurtarief ook in verhouding staan.”