Ook de bergingsbedrijven kampen met personeelskrapte: “Onze branche kent onregelmatig werk”, aldus Robert de Jong, voorzitter van Vereniging Bergings- en Mobiliteitsspecialisten. “We zien mensen uitstromen en kiezen voor regelmatig werk. Tegelijkertijd treden nieuwe mensen toe, maar dat zijn er te weinig.”

Rik Vorgers, secretaris van VBM, spreekt van personeelskrapte. “De mobiliteit neemt toe. De verwachting is dat het aantal auto’s tot 2030 tot 30% toe­­neemt, dus ook de drukte bij bergingsbedrijven.” De bergingsbranche telt nu 1400 tot 1600 mensen die dagelijks bezig zijn met berging en pechhulp: “De hoeveelheid werk is 25 tot 30 procent gegroeid. Maar de instroom blijft achter.”

Uitdagend

De Jong ziet volop redenen om te willen werken in de bergingsbranche: “Het is uitdagend werk met vrijheid. Dat spreekt jongeren aan, maar ook mensen met ander werk die willen veranderen. Maar het is verantwoordelijk werk waarvoor opleiding belangrijk is: bergers kunnen zich geen fouten permitteren. Daarom is scholing vereist om er te mogen werken.”

Toch kent de branche een uitstroom omdat mensen niet onregelmatig willen werken: “Nu heeft de bergingsbranche een goede CAO met goede beloning, maar wij kunnen niet meekomen met arbeidsvoorwaarden die bij andere branches vaak beter zijn.”

Daarom komt het aan op het werven van voldoende mensen. ”Wij hebben campagnes via social media en adverteren gericht. Maar de spoeling wordt dunner.” VBM richt zich daarom ook op zij-instromers, mensen die vroeg met pensioen gaan maar actief willen blijven: “We werken samen met ROC’s. Ook organiseren we inloopdagen.”

De Jong maakt zich dan ook zorgen over de toekomst: “We blijven mensen zoeken en werken pro-actief. Een bergingsspecialist werkt veelal alleen en moet daarvoor over de juiste opleiding en ervaring beschikken. Daarom bieden wij jongeren de mogelijkheid na de opleiding een half jaar tot een jaar mee te rijden met een ervaren bergingsspecialist. Zo kunnen zij het vak in de praktijk leren en ervaring opdoen voordat ze zelf aan de slag gaan.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 februari 2025
Renault investeert in klassiekernetwerk
17 februari 2025
Nieuwe distributiestrategie Toyo Tires krijgt vorm
17 februari 2025
Ambitie hergebruik van onderdelen te verdubbelen
14 februari 2025
Claro neemt Starwash over
14 februari 2025
‘Remmenstof schadelijker dan dieselroet’
14 februari 2025
EasyPark Group neemt Parkopedia over
Meest bekeken berichten
Recente reacties