Hoewel de fiscale voordelen voor elektrisch rijden worden afgebouwd hoeven we in Nederland niet te vrezen voor een stagnatie van de groei van elektrische auto’s.
Dat stelt Paul Bouwmeester, directeur Business Development bij leasemaatschappij Athlon, in een reactie op berichten uit Duitsland. Bij onze oosterburen wordt gevreesd dat de doelstellingen rondom elektrisch rijden niet worden gehaald, omdat het subsidiepotje voor premies niet gebruikt mag worden van het constitutionele hof.
Bouwmeester stelt wel voorwaarden aan de voortzetting van de groei van elektrisch rijden in Nederland: “Als de overheid duidelijkheid geeft over invoering van wegenbelasting voor elektrische auto’s en de leasemaatschappijen bedrijven en consumenten een goed inzicht in de totale kosten geven, dan is er alle kans voor groei.”
Aantrekkelijk
Volgens Bouwmeester zijn leasemaatschappijen de aangewezen partij om de kosten van elektrisch rijden inzichtelijk te maken en te laten zien dat elektrisch rijden echt voordeliger is dan rijden in een auto met brandstofmotor. Bouwmeester: “Dat zien nu al veel bedrijven in hun totale autokosten. Én dat bovenop de milieuvoordelen. Er komt een golf aan elektrische occasions aan die zeer aantrekkelijk zijn wanneer je naar het totale kostenplaatje kijkt. En dat is goed nieuws, want zo krijgen de elektrische auto’s én de subsidies uit het verleden een tweede leven in Nederland!”
Eén reactie
Als de overheid duidelijkheid geeft over invoering van wegenbelasting
Vanaf 2026 100% wegenbelasting
ANWB geeft onjuiste informatie aan consument ?
En dan was er nog iets met afschrijving
Om over grijskenteken en BPM maar helemaal niet te beginnen
Het is nooit zo donker , of het wordt weer licht !