Minister Maxime Verhagen heeft laten weten dat de NMa in haar marktanalyse geen overtreding van de mededingingswet heeft geconstateerd op de markt van autoruitschadeherstel. Verhagen geeft de reactie naar aanleiding van een uitzending van Tros Radar over autoruitschadesturing. Sharon Gesthuizen van de SP stelde hier kamervragen over.

"Verzekeraars hebben in beginsel de vrijheid om zelf te beslissen met welke schadeherstellers ze contracten sluiten en naar welke schadeherstelbedrijven zij verzekerden doorverwijzen. Dit kan inhouden dat de verzekeraar ervoor kiest niet het herstelwerk van alle in de markt actieve schadeherstellers te vergoeden. Bij zijn keuze voor een specifieke verzekering kiest de verzekerde autobezitter op deze manier voor de schadeherstellers met wie zijn verzekeraar afspraken heeft gemaakt. De niet aangesloten schadehersteller zal zijn werkzaamheden moeten halen uit de zogenoemde vrije schadestroom," aldus Verhagen.

Het Radar-onderzoek toonde grote verschillen tussen de kosten voor het herstel van autoruitschade bij de door verzekeraars gekozen bedrijven en bij de niet aangesloten herstellers. Gemiddeld 412 euro tegenover 250 euro voor het herstellen van vergelijkbare schade. De NMa concludeert nu dat er geen sprake is van een economische machtspositie op de markt voor autoruitschadehersteldiensten.
Het antwoord van de minister hierop luidt: "De gronden waarop de verzekeraar de keuze voor een schadehersteller baseert, kunnen variëren. De prijs zal hierbij een belangrijk criterium zijn, maar ook andere aspecten kunnen van belang zijn, zoals de kwaliteit van de herstelwerkzaamheden, de service, de mogelijkheid om zowel glas te repareren als te vervangen en de beschikbaarheid over een landelijk dekkend netwerk."

Prijzenvergelijking kan volgens Verhagen ook een vertekend beeld geven, omdat het voor de verzekerde consument niet altijd duidelijk is wat het totale kostenplaatje van de verzekeraar precies is. Ook laat hij weten dat een aanzienlijk deel van de markt openblijft voor niet aangesloten bedrijven om hun diensten aan te bieden. "Dit houdt niet in dat elk autoruitschadeherstelbedrijf ook altijd zal blijven bestaan. Ik besef dat dit voor de directe betrokkenen een teleurstelling kan zijn, maar ook uittreding behoort tot de kenmerken van een functionerende markt."

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
22 oktober 2025
Omzet GPC 4,9 procent hoger in derde kwartaal
22 oktober 2025
Schaeffler VLS breidt uit met Vitesco
22 oktober 2025
Fuchs introduceert voertuigscanners TwoTronic
22 oktober 2025
Apetrots op een prachtige branche
21 oktober 2025
GRS-partnerbijeenkomst nieuwe stijl maakt uitbreiding netwerk wereldkundig
21 oktober 2025
Zwaardere crashtests onthullen zwakke plekken in autostoeltjes
Meest bekeken berichten
Recente reacties