In het periodieke Formule-onderzoek van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven is het oudste werkplaatsconcept van ons land, Vakgarage, de nummer één geworden. Met een 7,9 laten ze Bosch Car Service met een 7,6 op een tweede plek achter zich. Ten opzichte van het vorige rapport in 2006 steeg de gemiddelde waardering van 7,3 naar 7,5.
De winst ten opzichte van 2006 zit hem vooral in de ondersteuning op gebied van techniek en het actiever gebruik van aangeboden marketing producten en diensten door de deelnemers. Deze laatste stijgt namelijk van 6,7 naar een 7,4. De waardering voor de ondersteuning op het gebied van marketing daalt echter licht van 7,5 naar 7,3. De waardering voor de ondersteuning op technisch gebied gaat van een 6,8 naar een 7,3.
"Dat Vakgarage de eerste plaats verovert, is voor ons een beloning voor het harde werken van het bestuur en het team van Vakgarage. Ik ben blij dat de leden dat hebben gewaardeerd", stelt een trotse Christien den Uil, manager van Vakgarage. Waar ik vooral blij mee ben en wat ook één van de meest opvallende pluspunten is, is dat de Vakgarage-ondernemers volgens hen vinden dat de Vakgarage formule ook een positieve invloed heeft op hun omzet. Bij de andere formules wordt dit punt juist relatief laag gewaardeerd", legt Den Uil uit. In het algemeen vinden de meeste respondenten dat het bewerken van de zakelijke markt een stuk beter kan.
formule | cijfer | deelnemers |
Vakgarage | 7,9 | 135 |
Bosch Car Service | 7,6 | 365 |
Alwaysbemobile | 7,5 | 230 |
Autofit | 7,4 | 59 |
AD Autobedrijf | 7,3 | 130 |
Hella Servicepartner | 7,1 | 326 |
Car Xpert | 7,0 | 60 |
noot: Om in het rapport te worden opgenomen, dient een werkplaatsconcept voldoende respondenten te leveren voor een statistisch betrouwbare uitslag. Autocrew en Leaseprof Servicecenter zijn meegenomen in de enquête maar zitten nog in een startfase waardoor er niet voldoende input is. Ook Speedy ontbreekt. Van de zestien deelnemers hebben er vier de enquête ingevuld en dat is te weinig.