Uit eigen onderzoek van Alphabet autolease blijkt dat de totale energiekosten van een (plug-in-) elektrische auto tot vijf keer hoger kunnen uitvallen dan vooraf begroot. Dit komt vaak door onjuist gebruik van de auto, waardoor er meer benzine wordt getankt. Gedurende een leasecontract kan er voor de klant een verschil ontstaan van soms wel 8.000 euro.
De leasemaatschappij heeft daarom een EV-tool ontwikkeld waarmee de werkelijke energiekosten in beeld gebracht kunnen worden. In drie stappen krijgt de gebruiker, op basis van zijn input, inzicht in de werkelijke energiekosten van verschillende auto’s. Uiteindelijk resulteert dit in een EV-factor (hoeveel procent van de kilometers gaat de gebruiker daadwerkelijk elektrisch rijden), die als basis dient voor een meer realistische inschatting van de werkelijke maandelijkse energiekosten.
Bart Fick, productmanager e-mobiliteit bij Alphabet: “Een vaak gehoord argument voor elektrisch vervoer is dat dit per definitie goedkoper is in het gebruik. Alphabet wil dit graag nuanceren; zeker met plug-in elektrische auto’s is het belangrijk om te kijken naar een match tussen de specifieke auto en de mobiliteitsbehoefte van de gebruiker. De energiekosten van deze voertuigen zijn afhankelijk van de mate waarin je de elektrische mogelijkheden in de praktijk benut.”