De online autoverkoopservice van de ANWB verkoopt steeds met voor haar leden. Werden er in januari van dit jaar veertig auto’s per week door ANWB-leden verkocht, inmiddels is dat aantal gestegen naar gemiddeld 100 auto’s. In de eerste weken van oktober is dit aantal gestegen naar 130 verkochte voertuigen per week.
De bond verklaart de groei door een stijgende bekendheid en een verbeterde vindbaarheid voor zoekmachines van deze service. Daarnaast vermoedt de ANWB dat het bezit van een tweede auto onder druk staat en dat deze van de hand worden gedaan wegens de economische omstandigheden.
Ook het aantal betaalde taxaties laten een stijgende lijn zien. Deze taxaties worden gebruikt om de onderhandelingen met de dealer of bij de garage aan te gaan. Daarnaast ziet de ANWB dat het gegarandeerde bod op de auto eerder wordt geaccepteerd. Mensen zijn beter gaan begrijpen wat in de markt het verschil is tussen inruilprijzen en inkoopprijzen.
Kenmerken
Als je kijkt naar de karakteristieken van de verkochte auto’s, dan hebben deze over het algemeen een bouwjaar tussen 2002 en 2007, al zijn er uitzonderingen met jongere en oudere auto’s. De gemiddelde waarde van alle verkochte auto’s is ruim 5.000 euro en het aandeel van de bouwjaren 1991 tot 1999 is zeer beperkt. Bij de start in 2010 werden deze oude auto’s veel aangeboden en heeft de ANWB de mogelijkheid geboden ook deze ter verkoop aan te bieden.
De ANWB startte in november 2010 in samenwerking met het Nederlands Voertuig Centrum de autoverkoopservice. In maart 2011 kreeg de dienst landelijke dekking.