Herinrichting van dealershowrooms kan volgens ING bijdragen aan een consolidatie van de netwerken zonder daarbij afdoende fysieke dekking van de markt uit het oog te verliezen. Het stimuleren van consolidatie alleen is niet voldoende om de verkoop van nieuwe auto’s beter te laten renderen. Dat schrijft de bank in haar kwartaalbericht.

De eerder door ING geformuleerde toekomstscenario’s zijn tussentijds tegen het licht gehouden om te zien welke van de drie (Emotie, Ratio en Revolutie; zie beeld hieronder) uiteindelijk het meest realistisch blijkt om anno 2020 uit te komen. Het is echter nog te vroeg om al duidelijk een richting te kunnen aanwijzen. Alledrie kennen elementen die zijn uitgekomen. De combinatie van Ratio en Revolutie lijkt hierbij het meest actueel. Zowel bij de verkoop nieuw als in de aftersales staan de marges onder druk in het dealerkanaal, waarbij de concurrentie vanuit het onafhankelijke kanaal toeneemt.

Ook het pleidooi voor schaalgrootte dat afgelopen jaren zo populair leek, is door ING in het kwartaalbericht onder de loep genomen. Kleinere partijen, zoals de ‘lokale helden’ met een sterke positie in de regio hebben dankzij een hoge klanttevredenheid en relatief lage huisvestingskosten een relatief gunstig rendement.

Download hier het volledige rapport >>

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties