De Europese autoverkoop is voor de zesde maand op rij gestegen. De verkoop steeg in februari met 8 procent in vergelijking met een jaar eerder, tot 861.058 voertuigen. In absolute cijfers ligt de verkoop nog wel op het op één na laagste niveau voor de februarimaand sinds het begin van de metingen in 2003. Dat heeft de brancheorganisatie Acea bekend gemaakt.
Over de eerste 2 maanden van dit jaar ging de Europese autoverkoop met 6,6 procent omhoog naar 1,79 miljoen voertuigen. Volgens Acea was van de grote markten alleen in Frankrijk een verkoopdaling te zien (min 1,4 procent). De Duitse autoverkoop steeg met 4,3 procent, die in Groot-Brittannië met 3 procent, de Italiaanse verkoop nam met 8,6 procent toe en de verkoop in Spanje klom met bijna 18 procent. In Nederland was sprake van een verkoopgroei met 5,4 procent.
Frankrijk en Duitsland
Het Duitse Volkswagen (ook met merken als Audi, Seat en Skoda), de grootste autofabrikant van Europa, zag de totale verkoop met 8 procent stijgen tot 211.979 auto’s. Het Franse PSA Peugeot Citroën stond op de tweede plaats met meer dan 104.000 wagens, een plus van 3,6 procent. Renault (met ook Dacia) was met een verkoop van 86.448 auto’s goed voor een verkoopstijging met bijna 12 procent en de derde plaats op de Europese automarkt.
Het Japanse Honda en het Zuid-Koreaanse Hyundai zagen hun verkopen met respectievelijk 11 en 3,4 procent dalen. De verkoop van het Britse Jaguar ging met bijna 8 procent omlaag. Ook merken als Alfa Romeo, smart, Mini en Chevrolet werden minder verkocht.