Staatssecretaris Wiebes is nog niet klaar met de berekeningen en onderhandelingen rondom de autofiscaliteit. Hij zal zijn plan pas in de weken na Prinsjesdag publiceren. De Autobrief II zal dinsdag dus waarschijnlijk nog niet worden gepresenteerd.
Bovag is blij dat Wiebes meer tijd voor de berekeningen neemt, omdat veranderingen in autofiscaliteit ingrijpende gevolgen voor de branche en de economie kunnen hebben. Lobbyisten van Bovag hebben vorige week nog een keer aan de staatssecretaris laten weten dat de marktverstorende werking van het huidige stelsel moet worden gestopt door invoering van één bijtellingscategorie. Daarnaast moet de BPM volledig worden afgebouwd over een langere tijdspanne. Bovag houdt vast aan het standpunt dat de bijtelling niet meer dan twintig procent mag bedragen.
Ramp of kans?
Zijn de plannen van de autobelasting een ramp of juist een kans? Automotive Insiders organiseert op 18 september hierover een bijeenkomst met kopstukken van Bovag, Anwb, VWE, ING, Autoweek en Leaseconsult. Meer informatie vind je hier.