“Private leasecontracten vormen al elf, twaalf procent van het door particuliere kopers geregistreerde aantal nieuwe personenauto’s”, stelde Renate Hemerik, directeur van VNA, Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen op de door Automotive Insiders georganiseerde bijeenkomst over private lease. Een percentage auto’s dat niet meer via de traditionele dealershowroom wordt verkocht.

Tot en met 2013 waren er in totaal een kleine 8500 private leasecontracten afgesloten. Toen zagen velen dit marktsegment nog als een hype. In 2014 kwamen er echter nog eens 8500 contracten bij. Toen werd er al wat serieuzer naar deze particuliere leasevorm gekeken. Vorige jaar werden zelfs 19.000 nieuwe private leasecontracten afgesloten, waarmee er in totaal zo’n 36.000 private leasecontracten actief zijn. Dat dit marktsegment een blijvertje is, is nu zeker. De vraag is echter wie er wat aan gaat verdienen en wie heeft de beste papieren in handen om de noodzakelijke volumes af te zetten”, opende dagvoorzitter Ric van Vugt van Automotive Insiders het event. Max Erich, sectoreconoom bij ING stelde dat schaalgrootte belangrijk is. “De marges zijn laag en blijven dat ook. De concurrentie is groot. Iedereen springt op de rijdende privateleasetrein.”

Nieuwe toetreders

Private lease zit nog wel in de pioniersfase. De markt zal nog verschuivingen ervaren en nieuwe toetreders dienen zich nog steeds aan. De dynamiek is voorlopig groot, maar vooral de grote partijen schakelen snel. Hemerik: “Afgelopen jaar werd 60 procent van het aantal private leasecontracten afgesloten door de top van de VNA-leden (> 20.000 leaseauto’s in portefeuille) en 36 procent door de middelgrote lessors.

Private lease is here to stay, maar de groei en de dynamiek zijn zo groot dat het nog onduidelijk is wie straks het beste verdienmodel in handen heeft. ING gaat uit van ongeveer 100.000 private leaseauto’s in het wagenpark van 2020. Dus binnen vijf jaar moeten er nog 64.000 particuliere consumenten worden gevonden om een private leasecontract af te sluiten. De marktpartijen gaan er van uit dat dit zeker zal lukken. 

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 april 2025
Op safe spelen in de autovoorraad
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
Meest bekeken berichten
Recente reacties