De Belgische, wereldwijd opererende onderneming Umicore wil in 2018 drie keer zo veel herlaadbare batterijen voor elektrische voertuigen kunnen produceren dan nu.
Volgens een bericht in het Financieele Dagblad vindt de specialist in het smelten van edelmetalen die inhaalmanoeuvre nodig om de vraag naar herlaadbare (lithium-ion)batterijen bij te kunnen benen.
Bij elkaar trekt de onderneming in 2016, 2017 en 2018 zo’n 160 miljoen euro uit. Het geld wordt gebruikt om bestaande fabrieken in Zuid-Korea en China uit te breiden en op deze locaties nieuwe productie-units te beginnen. Ergens in de tweede helft van volgend jaar zou de extra capaciteit beschikbaar moeten komen.
Onder invloed van mondiale milieumaatregelen groeit de vraag naar elektrische aandrijving sneller dan Umicore aanvankelijk dacht. Ceo Marc Grynberg gaat er nu vanuit dat, als gevolg van de groeiende actieradius en sterk dalende accuprijzen, over een jaar of vijf subsidies voor elektrische voertuigen niet meer nodig zijn. Tegen die tijd zullen ev’s goedkoper zijn dan voertuigen met bestaande aandrijfvormen. “De elektrische wagen is dichterbij dan we denken.”
Marktaanjager Tesla bouwt sinds juni 2014 in Nevada aan een gigantische batterijenfabriek. De productie moet beginnen in 2017 en vanaf 2020 op vol vermogen draaien. Jaarlijks zullen er dan volgens Tesla meer lithium-ion batterijen worden geproduceerd dan in 2013 wereldwijd.