Veel autofabrikanten zijn overvallen door de aankondiging van de Chinese overheid dat het aandeel elektrische voertuigen dat in China op de markt wordt gebracht op korte termijn omhoog moet. Als dat niet gebeurt, dan moeten de Westerse, Amerikaanse en Japanse autofabrikanten ook hun aantallen gewone auto’s (hoofdzakelijk benzine) terugbrengen.

De Chinese overheid lijkt zo twee vliegen in één klap te slaan. De positie van de nationale producten en merken wordt verstevigd en/of de inspanningen om elektrische auto’s op de markt te brengen worden verhoogd. Met name door de buitenlandse fabrikanten, maar die zijn daar nog onvoldoende klaar voor. Volgens door de overheid in Peking voorgestelde regelgeving, kunnen autofabrikanten de komende drie jaar punten verdienen met de verkoop van elektrische voertuigen. Die punten maken straks uit wat een buitenlandse autofabrikant in totaliteit (een mix van elektrische en conventioneel) aan personenauto’s mag verkopen op de Chinese markt. Nu al zien met name Europese fabrikanten een zwaard van Damocles hangen. Zij zijn voor hun volumes en winsten steeds meer afhankelijk van de afzet in China geworden en een kink in die kabel kunnen ze nu even niet gebruiken.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
12 december 2025
Plan je moment!
12 december 2025
Ruim 100 euro verschil in kosten van laden
12 december 2025
Niet gedeeld, wel zelfrijdend
12 december 2025
Revisie krijgt eindelijk de aandacht die het verdient
11 december 2025
‘Voorkeur voor originele onderdelen daalt’
11 december 2025
Vijftig tinten aftersales
Meest bekeken berichten
Recente reacties