Afdelingen binnen merkorganisaties gebruiken elk hun eigen systemen en kanalen om klanten en prospects te benaderen. Er is nog weinig centrale coördinatie en het eigenaarschap over de data is versnipperd binnen de organisatie.

Dat is een van de conclusies in het recente RDC-onderzoek ‘Digital meets Automotive’. Onder die noemer bracht RDC  recentelijk in kaart in welke digitale transformatie merkorganisaties zitten. Hierbij kwamen onderwerpen aan bod als connected car, data-driven marketing en customer experience.

Uit het onderzoek blijkt volgens RDC dat slechts een op de vijf merkorganisaties beschikt over een volledig klantbeeld, waarbij online en offline databronnen zijn geïntegreerd. “De rest is nog bezig om verschillende bronnen aan elkaar te knopen. In de praktijk blijkt de ambitie om te werken vanuit één centraal klantbeeld dus nog niet altijd te realiseren.”

Honderd procent van de respondenten heeft aangegeven dat men connectiviteit en digitalisering als de heilige graal ziet voor het ontwikkelen van nieuwe diensten. Wel is er bij zestig procent van de merkorganisaties huiver voor negatieve impact van digitale disruptie op hun positie op de lokale- en internationale markt. “Men is bang dat spelers als Google, Microsoft en Apple de industrie naar zich toe zullen trekken.”

Verder leert de RDC-peiling dat tachtig procent van de respondenten data-integratie ziet als grootste hindernis, gevolgd door ‘samenwerking binnen de organisatie’ en ‘vaststellen van een gezamenlijke strategie’. De afdeling marketing zou volgens velen de lead moeten nemen in de transitie naar een goede, data-driven marketing.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
28 april 2025
Personenauto’s steeds langer, breder en zwaarder
28 april 2025
De transformatie van Automotive Academy
28 april 2025
‘Kans Bosch Car Service te worden met beide handen gegrepen’
25 april 2025
BOVAG over Klimaatpakket 2025: nieuw evenwicht vinden essentieel
25 april 2025
Apollo Tyres wil Enschede sluiten
25 april 2025
Van Mossel: grootste overname tot nu toe
Meest bekeken berichten
Recente reacties