Voor private labels is uiteindelijk geen toekomst. Want de zelfstandig rijdende auto bevat straks techniek die goedkope onderdelenmerken boven de pet gaat. Op de vervangingsmarkt blijven alleen degenen over die ook de eerste montage doen.

Dat zegt directeur Harm Harmsen van WM Automaterialen in een gesprek met Aftersales Magazine. “Tegen die tijd, ik praat over een jaar of twintig, zal ook het fenomeen beunhaas zijn verdwenen. Net zoals de universele garage zoals we die nu kennen. Dat worden merkspecialisten, omdat ze niet meer kunnen bijblijven.” Door de voortschrijdende techniek zal volgens Harmsen ook het WM-assortiment er heel anders gaan uitzien. Nu al neemt het aandeel van de klassieke slijtdelen af, ten gunste van sensoren en elektrodelen. “Als A-merkleverancier zal je nooit problemen hebben om die componenten te kunnen leveren. De echte uitdaging wordt of de monteur ze erin kan sleutelen.” In het interview spreekt Harmsen zich ook uit over de golf van grossiersovernames (“de onrust in de markt heeft ons in de kaart gespeeld”) en de vijfde vestiging van WM Automaterialen in Nederland (“Een signaal naar de markt. ‘We zijn er en we blijven’.”). De nieuwbouw verrijst dit jaar, op een nieuw te ontwikkelen bedrijventerrein in de gemeente Utrecht. WM Automaterialen is reeds gevestigd in Lochem, Zwolle, Arnhem en Wijchen. Het interview staat in de nieuwe, vrijdag verschenen editie van Aftersales Magazine.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
11 september 2025
AutoTechnica 2026 voor 80 procent vol
11 september 2025
De toekomst is AI
10 september 2025
Maxxis versterkt OE-portfolio
10 september 2025
Mercedes EQS rijdt 1205 kilometer op één lading
10 september 2025
’De turbo lijkt vaak schuldig, maar blijkt het slachtoffer’
9 september 2025
Twee nieuwe vestigingen James Autoservice
Meest bekeken berichten
Recente reacties