De Poolse vestiging van de Italiaanse LKQ-dochter Rhiag heeft de activiteiten overgenomen van AD Polska, onderdeel van het Franse Autodis.

AD Polen heeft een jaaromzet van bijna 115 miljoen euro (met ruim 750 medewerkers). Daarmee is het de nummer drie van de onafhankelijke Poolse aftermarket. Nummer één is Intercars, waar LKQ via haar strategische deelname in het Zweedse Mekonomen, ook al aan tafel zit. Daarnaast was LKQ door de overname van Rhiag al actief in Centraal- en Oost-Europa.

Groeistrategie

De verworven activiteiten van AD Polen passen in de groeistrategie die met name onder Rhiag-vlag wordt gevoerd. Autodis, waar toe ook AD France en het Belgische Doyen behoren, zegt AD Polen van de hand te doen omdat de Poolse markt niet goed aansluit op de regio’s die Autodis bewerkt (Frankrijk, Benelux, Italië). Er is weinig synergie mogelijk en de investeringen leveren te weinig op.

Onderdelenmarkten

In een reactie meldt directeur Stéphane Antiglio dat Autodis zich in eerste instantie wil blijven richten op de West-Europese onderdelenmarkten. Binnen Rhiag is Jim Novak verantwoordelijk voor de LKQ-Rhiag-activiteiten in Tsjechië, Bulgarije, Slowakije, Oekraïne, Hongarije en Polen. Hij ziet in de overname een kans om de positie in zijn regio te versterken. AD Polen heeft overigens een aantal werkplaatsconcepten, die nu eveneens door Rhiag zullen worden gemanaged.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
21 augustus 2025
BOVAG trekt Vakgarage De Kruijf terug uit verkiezing
21 augustus 2025
Toyota en Mazda testen energieopslagsysteem
21 augustus 2025
WA+ soms goedkoper dan WA
20 augustus 2025
Mini tipt berijder over onderhoudsbehoefte
20 augustus 2025
Stress bij rijden in het buitenland
20 augustus 2025
Auto als onderdeel van identiteit
Meest bekeken berichten
Recente reacties