Het streven van de Nederlandse regering om in 2030 alleen nog maar emissieloze, elektrische auto’s te verkopen is bij huidig beleid onhaalbaar.

afv_728_410_70_c1_t_lDat zegt Auke Hoekstra, adviseur elektrisch rijden bij de TU Eindhoven, in een interview met BNR. “Als we niets extra’s doen, gaat het niet lukken”, aldus Hoekstra. “We hebben berekend wanneer het elektrisch rijden voor welke consumenten goedkoper wordt. Dan zie je dat elektrisch rijden al ruim voor 2030 goedkoper is. Dat is het goede nieuws. Het slechte nieuws is dat je 100 procent elektrisch rijden niet zomaar bereikt. Er zijn nu al heel veel mensen voor wie elektrisch rijden goedkoper is, maar die toch geen elektrische auto kopen.”

Extra

Enige dwang is dus volgens Hoekstra geboden om Nederland massaal in de elektrische auto te krijgen. “Op een gegeven moment waren led-lampjes in het gebruik veel goedkoper dan gloeilampen, ondanks de licht hogere aanschafprijs. Toch liep het niet hard. Toen is er veel voorlichting gekomen en werd uitgelegd dat het uiteindelijk veel goedkoper was. Er is zelfs een verbod op gloeilampen gekomen. Ik zie een taak voor de overheid om duidelijk te maken dat een elektrische auto nu al voor heel veel mensen goedkoper is. Daar is wel veel meer een doelgroepgerichte marketing voor nodig. Dus niet een gunstiger bijtelling voor iedereen, zoals nu het geval is, maar heel gericht kijken naar welke mensen je nu niet bereikt.” “Richting 2030, als je echt naar 100 procent elektrisch wilt, dan zul je ook met verboden moeten gaan werken. Dat het goedkoper is, is niet voldoende. Labels aanbrengen, zoals bij lampen gebeurde, dat werkt doorgaans heel goed. Dus mensen die in de showroom gewend zijn om auto’s te vergelijken op hun aanschafprijs moet je helpen om ze te vergelijken op total cost of ownership. Op dat gebied moet nog heel veel gebeuren.”
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
9 april 2025
Nexus Automotive International onthult bandenstrategie
9 april 2025
Bovemij Group weet verlies te verkleinen
9 april 2025
Partnership Vinacles en EV-Database voor rijkere EV-data
8 april 2025
Bosch ESItronic integreert SOVD-norm Tesla
8 april 2025
JATO: Big Three kwetsbaarder dan Duitsers of Japanners
8 april 2025
Valeo lanceert gereviseerde led-koplamp met Stellantis
Meest bekeken berichten
Recente reacties