Het is een bekend beeld: een potentiële klant ziet een mooie occasion, maar gaat meerdere online portalen af voordat hij een beslissing neemt waar hij deze gaat kopen. Hoe zorg je er nou voor dat deze potentiële koper bij jouw autobedrijf uit komt?

Roy RoelofsDoor online aanwezig te zijn en de klant meerdere keuzes te bieden. Uit onderzoek blijkt dat 81% van de consumenten zich eerst online oriënteert. Dit betekent dat een website eigenlijk je (online) showroom is geworden. Hieruit blijkt dat het noodzakelijk is om als autobedrijf de online zaken op orde te hebben, maar zijn jouw website en advertenties wel aangepast op de gebruikerservaring die mensen verlangen? Tegenwoordig moeten websites geschikt zijn voor smartphones, snel worden ingeladen en overzichtelijk zijn. Daarnaast moet jouw bedrijf goed vindbaar zijn in Google, anders krijgt een potentiële koper jouw occasions niet eens te zien. Het is dus van belang om over een website te beschikken die up-to-date blijft en makkelijk vindbaar is.

Verschillende kanalen

Naast een eigentijdse website zijn er ook nog andere portalen om je occasions onder de aandacht te brengen. Mensen vinden het namelijk fijn om rond te kijken op omgevingen waar ze bekend mee zijn. Kanalen als Marktplaats en Gaspedaal bijvoorbeeld, maar ook op Facebook. Hier blijven klanten vaak langer rondkijken en zijn ze minder snel geneigd weg te klikken. Zorg er dus voor dat je occasions ook hier goed zichtbaar zijn, met duidelijke informatie die interessant is voor de koper. Volgens deze blogpost van Paul de Vries zal de klant van 2018 zich steeds meer beperken tot een aantal adressen waar hij de gebruikerservaring vindt die van deze tijd is. Kies dus voor de kanalen die bij jou passen als bedrijf en bij de klant.

Remarketing

Tegenwoordig zie je steeds vaker dat autobedrijven gebruik maken van remarketingtools om hun occasions onder de aandacht te brengen. Remarketing betekent dat je eerdere bezoekers van je website opnieuw benadert met gerichte advertenties. Dus wanneer een potentiële koper een auto op jouw website heeft bekeken, zie hij deze en vergelijkbare occasions de komende tijd voorbij komen op social media of andere websites. Omdat mensen vaak meerdere online portalen afgaan voordat ze over gaan tot een beslissing, is remarketing een mooie tool om in te zetten als autobedrijf. Zo blijft jouw occasions namelijk onder de aandacht en is de klant sneller geneigd om voor jouw autobedrijf te kiezen.

Conclusie

Bied je occasions aan op meerdere kanalen en zorg ervoor dat deze voldoen aan de wensen van potentiele kopers: mobielvriendelijk, snel, eenvoudig en goed vindbaar. Om auto’s te verkopen moeten mensen jouw bedrijf en voorraad zien. Een koper moet niet meer om jouw (online) autobedrijf heen kunnen!
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties