Vanaf zaterdag 31 maart 2018 zijn alle nieuwe auto’s die de fabriek verlaten uitgerust met eCall. Dit systeem maakt bij een serieus ongeval automatisch contact met noodhulpdiensten.

Namens de koepelorganisatie van Europese autofabrikanten Acea zegt secretaris-generaal Erik Jonnaert: “ECall heeft het in zich om vele levens te sparen door de reactietijd van noodhulpdiensten te verkorten. Dit betekent dat ambulances, brandweer en politie zo snel mogelijk ter plaatse kunnen zijn, binnen het ‘gouden uur’ na een aanrijding.”

Veiligheidssystemen

“Het uitrollen van eCall is één van de ontwikkelingen die zijn ontworpen om de gevolgen van ongevallen te beperken. In de toekomst zullen actieve veiligheidssystemen, die ongelukken zelfs kunnen voorkomen, in belangrijke mate bijdragen om de verkeersveiligheid verder te vergroten. Bijvoorbeeld door automatisch in te grijpen wanneer de bestuurder niet op tijd reageert.”

Acea staat een integrale aanpak van verkeersveiligheid voor, die ontwikkelingen in voertuigtechnologieën koppelt aan betere chauffeurstrainingen, betere wegen en het handhaven van bestaande verkeersregels.

ECall is onderwerp van gesprek tijdens het Tweede Nationaal Telematicacongres op 19 april 2018.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties