Vanaf zaterdag 31 maart 2018 zijn alle nieuwe auto’s die de fabriek verlaten uitgerust met eCall. Dit systeem maakt bij een serieus ongeval automatisch contact met noodhulpdiensten.

Namens de koepelorganisatie van Europese autofabrikanten Acea zegt secretaris-generaal Erik Jonnaert: “ECall heeft het in zich om vele levens te sparen door de reactietijd van noodhulpdiensten te verkorten. Dit betekent dat ambulances, brandweer en politie zo snel mogelijk ter plaatse kunnen zijn, binnen het ‘gouden uur’ na een aanrijding.”

Veiligheidssystemen

“Het uitrollen van eCall is één van de ontwikkelingen die zijn ontworpen om de gevolgen van ongevallen te beperken. In de toekomst zullen actieve veiligheidssystemen, die ongelukken zelfs kunnen voorkomen, in belangrijke mate bijdragen om de verkeersveiligheid verder te vergroten. Bijvoorbeeld door automatisch in te grijpen wanneer de bestuurder niet op tijd reageert.”

Acea staat een integrale aanpak van verkeersveiligheid voor, die ontwikkelingen in voertuigtechnologieën koppelt aan betere chauffeurstrainingen, betere wegen en het handhaven van bestaande verkeersregels.

ECall is onderwerp van gesprek tijdens het Tweede Nationaal Telematicacongres op 19 april 2018.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
22 augustus 2025
Mercedes met TSR in metaalrecycling
22 augustus 2025
Pirelli winnaar bandentest Auto Express
21 augustus 2025
‘ING beste allrisk-verzekeraar’
21 augustus 2025
BOVAG trekt Vakgarage De Kruijf terug uit verkiezing
21 augustus 2025
Toyota en Mazda testen energieopslagsysteem
21 augustus 2025
WA+ soms goedkoper dan WA
Meest bekeken berichten
Recente reacties