Vanaf zaterdag 31 maart 2018 zijn alle nieuwe auto’s die de fabriek verlaten uitgerust met eCall. Dit systeem maakt bij een serieus ongeval automatisch contact met noodhulpdiensten.

Namens de koepelorganisatie van Europese autofabrikanten Acea zegt secretaris-generaal Erik Jonnaert: “ECall heeft het in zich om vele levens te sparen door de reactietijd van noodhulpdiensten te verkorten. Dit betekent dat ambulances, brandweer en politie zo snel mogelijk ter plaatse kunnen zijn, binnen het ‘gouden uur’ na een aanrijding.”

Veiligheidssystemen

“Het uitrollen van eCall is één van de ontwikkelingen die zijn ontworpen om de gevolgen van ongevallen te beperken. In de toekomst zullen actieve veiligheidssystemen, die ongelukken zelfs kunnen voorkomen, in belangrijke mate bijdragen om de verkeersveiligheid verder te vergroten. Bijvoorbeeld door automatisch in te grijpen wanneer de bestuurder niet op tijd reageert.”

Acea staat een integrale aanpak van verkeersveiligheid voor, die ontwikkelingen in voertuigtechnologieën koppelt aan betere chauffeurstrainingen, betere wegen en het handhaven van bestaande verkeersregels.

ECall is onderwerp van gesprek tijdens het Tweede Nationaal Telematicacongres op 19 april 2018.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
28 oktober 2025
Chemie Auwa in duurzamer verpakking
28 oktober 2025
Guinness World Record voor Kia PV5 Cargo
28 oktober 2025
De beleving van elektrisch rijden
27 oktober 2025
Univé: Meer aanrijdingen op eerste dag wintertijd
27 oktober 2025
Toyota-diagnoseapparatuur voor VETOS-leden
27 oktober 2025
Ayvens zet in op e-commerce
Meest bekeken berichten
Recente reacties