Onderzoekers van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) zijn in samenwerking met Toyota bezig met een techniek om zelfrijdende auto’s ook zonder detailkaarten hun weg te laten vinden.

Het systeem heet Maplite en combineert basiskaarten met informatie uit het voertuig zelf, via lidar (een radar die meet met licht) en gps. Volgens de onderzoekers zou een autonoom rijdende auto er zelfs op plekken waar geen kaart van bestaat zijn weg mee kunnen vinden.

Zelfrijdende auto

Tot nu toe vinden proeven met een zelfrijdende auto plaats in stedelijke, gedetailleerd in kaart gebrachte regio’s. Maar wat te doen zodra je – letterlijk – afgaat van de gebaande paden?  Maplite gebruikt Openstreetmap-kaarten, die veel grover zijn met route-informatie. Dankzij een combinatie van sensoren en satellietnavigatie zou de auto toch een voor hem onbekende weg kunnen ingaan.

Update

Als een ander voordeel noemt het MIT de wegvallende noodzaak om (detail)kaarten regelmatig een update te geven. Dankzij de basale kaarten zou een usb-drive kunnen volstaan om de hele wereld op te slaan. Maar de ontwikkeling is nog niet afgerond. Zo kan Maplite, in tegenstelling tot bij detailkaarten, niet voorbij een helling of afdaling ‘kijken’.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
11 april 2025
ProMedia neemt Aftersales Magazine over
10 april 2025
CarXpert: zestig franchiseovereenkomsten getekend
10 april 2025
TNO opent smart mobility center op Helmondse campus
10 april 2025
Boetes voor Nokian en oud-werknemers
10 april 2025
VZR: Hoge afkoopsommen bij verplichte elektrische auto’s onacceptabel
9 april 2025
Nexus Automotive International onthult bandenstrategie
Meest bekeken berichten
Recente reacties