Al over enkele jaren zal de dieselauto “volledig” zijn verdwenen. “Het is techniek van het verleden”,  stelt eurocommissaris Bienkowska in gesprek met het Amerikaanse persbureau Bloomberg.

dieselgateDe eurocommissaris neemt het najaar van 2015 als omslagpunt. Toen openbaarde zich het softwarebedrog door Volkswagen met zijn kunstmatig ‘groen’ gemaakte diesels. Bienkowska stelt dat sindsdien het maatschappelijk sentiment over emissie drastisch is gewijzigd. “Mensen beseffen nu dat diesels nooit compleet schoon zullen worden.” Behalve vanuit de Europese politiek krijgen autofabrikanten volgens haar nu ook van consumentzijde veel druk om voort te maken met de switch naar elektrisch rijden.

Concurrentiepositie

Een hoger tempo is niet alleen nodig omwille van het milieu maar ook omwille van de concurrentiepositie. Alleen met een voldoende gevarieerd aanbod van elektrische auto’s, en in eigen beheer ontwikkelde accu’s, kan de Europese voertuigindustrie blijven opboksen tegen de grootmachten Verenigde Staten en China. Overigens is het zeer de vraag of de termijn ‘enkele jaren’ wel overeind blijft als het gaat om uitfasering van de dieselmotor. Aangezien circa de helft van alle wagens in Europa op deze brandstof rijdt en diesels nog altijd relatief goed verkocht worden (beduidend meer dan elektrisch), lijkt een verdere stip op de horizon realistischer.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
4 juli 2025
Het verlangen naar duidelijkheid
3 juli 2025
All-seasonband General Tire voor suv
3 juli 2025
AkzoNobel met Solera in datagestuurde duurzaamheid
3 juli 2025
Totale occasionverkoop H1 stijgt 4,2 procent
3 juli 2025
Cyberveiligheid zet branche op scherp
2 juli 2025
Hella Gutmann integreert KI in diagnoseapparatuur
Meest bekeken berichten
Recente reacties