De verkopen van volledig elektrische voertuigen (EV’s) waren vorig jaar goed voor 1,4 procent van de nieuwverkoop. Over de eerste vier maanden van 2018 bedroegen ze al drie procent van het totaal. En wie zegt dat er niet een onverwachte versnelling van dat verkoopaandeel kan optreden? “Werkplaatsen doen er goed aan om zich daar, bij het investeren in werkplaatsapparatuur, rekenschap van te geven”, waarschuwt directeur Theo van Leeuwen van Autec-VLT.

Over de eerste vier maanden van 2018 werden er meer volledig elektrische personenauto’s geregistreerd dan in heel 2017. Dealers merken als eerste het effect ervan op hun werkplaats. Het zal nog een hele tijd duren voordat het wagenpark grotendeels elektrisch is, maar binnen enkele jaren heeft ook de universele garagist geregeld een EV binnen staan.

Langetermijnvisie

Samen met zijn verkoopleider personenauto’s Pim Pijper ziet Theo van Leeuwen de elektrische auto als onderdeel van de veranderende aftersalesmarkt. “We zien allemaal dat er veranderingen in de markt aankomen. Onduidelijk is in welk tijdsbestek die veranderingen plaatsvinden. Echter, een werkplaatsinvestering doe je niet voor de korte termijn. Daar ligt een langetermijnvisie aan ten grondslag. De kunst is om niet zo groot mogelijk te bouwen, maar zo slim mogelijk. Het gaat erom vandaag een effectieve en toekomstbestendige werkplaats te bouwen dan wel in te richten. Flexibiliteit is het kernwoord.” Lees het hele artikel in nummer 5 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 18 mei is verschenen.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties