Voor iedereen is de connected car en zijn bijbehorende digitale lijntje met de klant nog een terrein waarop het nodige valt te leren. Zeker wanneer zo’n auto terechtkomt in het occasioncircuit.

De volgende eigenaar kan plotseling zomaar toegang hebben tot data van de vorige eigenaar. Of de vorige eigenaar kan de auto via de app – deels – blijven bedienen. Geen bedachte, theoretische voorbeelden maar realiteit, blijkt uit een praktijksituatie die zich voordeed bij Jaguar Land Rover. Waarbij gezegd dat de fabrikant inmiddels maatregelen heeft genomen en het bewuste Incontrol-systeem voorzag van een update.

Op afstand

‘De zaak-JLR’ kwam in beeld toen de koper van een gebruikte Range Rover de bijbehorende app downloadde om een aantal services op afstand te kunnen inschakelen. Handige hulpjes zoals de verwarming instellen, het navigatiesysteem voorbereiden op de volgende rit, het openen van de deuren en dergelijke. Daarnaast bewaart het systeem rit- en gebruiksdata in de cloud. Maar toen de nieuwe eigenaar de app had geïnstalleerd, bleek het account van zijn voorganger niet opgezegd. De occasionkoper kon de data van de vorige autobezitter inzien. Op zijn beurt had de vorige eigenaar nog steeds de mogelijkheid om een aantal functies op afstand te bedienen.

Occasionhandelaar

Dealers van JLR weten dat zij bij verkoop van een connected occasion eerst de data van de vorige eigenaar uit het systeem moeten halen. Maar in dit geval was de Range Rover gekocht via een occasionhandelaar. Kortom, het connected leerproces is nog niet ten einde.  
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
4 juli 2025
Soeterwold Automotive naar Menno Broers
4 juli 2025
An Dams bestuurder Profile International
4 juli 2025
Het verlangen naar duidelijkheid
3 juli 2025
All-seasonband General Tire voor suv
3 juli 2025
AkzoNobel met Solera in datagestuurde duurzaamheid
3 juli 2025
Totale occasionverkoop H1 stijgt 4,2 procent
Meest bekeken berichten
Recente reacties