Veel sectoren kijken naar de lange termijn als het gaat om connectiviteit en digitalisering. Maar je moet focussen op het nu, stelt dr. Bernd Heinrichs, chief digital officer bij Bosch.

iotHeinrichs nam eerder dit jaar deel aan het Bosch Connected World Congress. Ook op de aanstaande IAA in Hannover (20-27 september) zal hij een lezing houden. Kern van zijn boodschap: menige ontwikkeling in de digitale wereld waarop commercieel valt in te haken, is al in volle gang. Richt je bovendien niet op een deelgebied, maar kijk naar de mogelijkheden van een totaal netwerk.

Verdienmodellen

Heinrichs analyseert toekomstige verdienmodellen rond digitalisering – en specifiek het Internet of Things. In die situatie is alles met iedereen digitaal verbonden: de auto, de klant, de woning, de verzekeraar, retailers, dienstverleners. Allemaal maken ze deel uit van een virtueel netwerk waarmee ook de klant connected is. Een geheel van partners die de klant kunnen bedienen en op hem hun verdienmodel weten af te stemmen. Dit alles gebaseerd op big data – gebruiks-, zoek- en koopprofielen – die de consument genereert via de smartphone of andere hardware (niet in de laatste plaats de auto).

Variëteit

Op basis van analyses van al die data kan de klant maatwerk worden geboden. De stroom aan diensten – via dat ene ecosysteem – zal erg divers zijn, stelt Heinrichs. Ook wordt de klant bediend via een enorme variëteit aan technologieën. Met als rode draad: digitalisering en connectiviteit.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties