Snelle verschoning van het wagenpark, als middel om de stikstofcrisis te bezweren, kan volgens Bovag langs drie lijnen: verlagen of afschaffen van de bpm, subsidie op?nieuwe en?gebruikte?EV’s, (her)invoering van de sloopregeling voor de oudste diesels.
In 2009 was zo’n regeling zeer succesvol, stelt Bovag. Destijds maakten de oudste personenauto’s en bestellers op diesel versneld?plek vrij voor jongere?benzineauto’s?of zeer schone nieuwe diesels. ?Bovag zegt zo’n ‘sloopregeling 2.0’ graag samen met de overheid te willen optuigen. Aanleiding is een recente brief waarin het kabinet de aangekondigde snelheidsverlaging als ‘mogelijk tijdelijk’ schetst. Voorwaarde is dat de geplande verschoning van het wagenpark of andere bronmaatregelen hetzelfde stikstofeffect hebben.
Bpm
Behalve met een sloopregeling valt snelle milieuwinst volgens Bovag ook te behalen door de bpm te verlagen – en daarmee de aanschaf van nieuwe, schonere auto’s te bevorderen. Effectief acht Bovag verder de invoering van een subsidie op?nieuwe én gebruikte?EV’s. Door de financiële tegemoetkoming uit de breiden naar E-occasions wordt ook de particulier gestimuleerd om over te stappen.