De WESP-cijfers over afgelopen woensdag laten zien dat het autobedrijf ten aanzien van de werkplaatsactiviteiten nu toch moet oppassen voor een te verwachten omzetdaling.
Hoewel er de afgelopen weken minder klanten kwamen, werd er wel meer omgezet per klant. Hierdoor konden de werkplaatsomzetten relatief gezien op peil worden gehouden. In die trend lijkt nu toch een kentering te komen. Daarbij zien we dat er minder onderdelen worden versleuteld, maar wel meer uren worden geschreven.
WESP-cijfers van woensdag week 14 | |||
2020 | 2019 | Verschil in % | |
Gemiddelde dagomzet in euro | 2490 | 2570 | -3,8* |
Gemiddelde factuurgrootte in euro | 270 | 246 | +9,6 |
Nieuw gemaakte afspraken | 9,2 | 11,8 | -22,1 |
* Iets minder onderdelen, meer uren
Zorgen
Het programma We Support Workshops, waarin onderdelenfabrikanten en -leveranciers branche breed de schouders onder uw werkplaatsactiviteiten zetten, is er natuurlijk niet voor niets. Inmiddels doen ruim 500 autobedrijven mee. Het is zaak om alle inspanningen te richten op het binnenhalen van klanten en anderzijds de klanten die binnen zijn meer aandacht te geven, want de nu gemeten teruggang van het aantal werkplaatsafspraken baart zorgen.
Creatief
Het is ook wel logisch, want er worden aanzienlijk minder kilometers gereden. Je daarbij neerleggen is niet verstandig. Werk nu aan het proactief benaderen van uw klanten, hoe groot de drempel ook lijkt. De telefoon, e-mail en zeker de social media inzetten is een absolute must en levert ook iets op. Dus: wees creatief, of zoek creatieve ondersteuning bij uw werkplaatsconcept en de partijen die het WESP-initiatief We Support Workshops ondersteunen.