Wie wil nog een auto delen in tijden van corona? Data-analysebureau Global Data constateert dat de coronacrisis de wereld van connected, autonoom, elektrisch en gedeeld autorijden een halt heeft toegeroepen.
Data-analist Calum MacRae: “Connected, autonome, gedeelde en elektrische strategieën werden door autofabrikanten beschouwd als manieren om hun verdiensten naar een hoger niveau te brengen en ze wat betreft marktwaarde in de buurt te brengen van de techbedrijven uit Silicon Valley.”
Duivels
Autofabrikanten investeerden veel geld in geavanceerde technologieën, zoals rijhulpsystemen. Tegelijkertijd kwam een deeleconomie op gang en maakten diensten als Uber en Lyft een flinke groei door. “Autodelen is bij uitstek geschikt voor volledig autonoom rijden. Door de vaste lasten voor een chauffeur uit te sparen kun je de kilometerkostprijs per passagier enorm omlaag brengen. Alleen, volledig autonoom rijden is zo duivels moeilijk en het ziet er niet naar uit dat autonoom rijdende auto’s van niveau 4 of 5 de komende jaren een winstgevende oplossing zullen bieden.”
Geld
Behalve dat niemand tijdens de Covid-19-pandemie nog een auto wil delen met anderen, zullen autofabrikanten in deze crisistijd weinig bereid zijn te investeren in autodelen. MacRae: “Ze zullen geld in de zak willen houden, niet investeren in toekomstige mobiliteit en terugvallen op producten die direct geld in het laatje brengen.”
0 reacties
Heel mooie en alleszins bruikbare gebruikte auto’s zullen nog zeker dit decennium in trek blijven. Dit gaat ten koste van het volume nieuwe auto’s met alle hulpsystemen. Downsizing van de automobielindustrie?