Tijdens een werkbezoek van minister minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur & Waterstaat aan het schadeherstelbedrijf A.A.S. Wellcoll in Weert heeft Focwa-directeur Femke Teeling haar bezorgdheid geuit om de krappe investeringsruimte voor schadeherstelbedrijven om de steeds complexer wordende voertuigen te kunnen blijven herstellen. “Leden van Focwa hebben een groot deel aan inkomsten misgelopen, wat na deze crisis niet meer verdiend kan worden.”
De coronacrisis heeft met name schadeherstelbedrijven hard geraakt. Dat zet druk op investeringen in equipment, opleidingen en personeel, om te kunnen blijven werken aan de modernste voertuigen. Femke Teeling: “Als deze investeringen in complexer wordende voertuigen niet meer kunnen worden gedaan door schadeherstellers, zorgt dit ook voor minder veiligheid op de weg. Schadeherstellers moeten autoruiten weer terug kunnen plaatsen en ervoor kunnen zorgen dat de ADAS-systemen weer naar behoren werken. Als een ondernemer geen investering kan doen om de auto uit te lezen, of uit te kunnen laten lezen, dan is het voertuig niet meer veilig genoeg om de weg weer op te kunnen.”
Voertuigdata
Een andere zorg van de brancheorganisatie, tevens van alle partijen die in de aftermarket actief zijn, is de vrije toegang tot voertuigdata, immers net zo goed noodzakelijk om ook de modernste auto’s te kunnen herstellen. De minister liet weten dat ook dit onderwerp de aandacht van de politiek heeft. Cora van Nieuwenhuizen: “Werk je met data, dan is het al snel complex omdat je te maken hebt met privacy en cybersecurity: van wie zijn de gegevens; van de voertuigeigenaar of van de fabrikant? Dat is een discussie die we ook voeren in de alliantie AFCAR, waarbij we samen optrekken met belangrijke stakeholders als Focwa.”