Eind deze maand viert bandenfabrikant Apollo Vredestein het 75-jarig bestaan van zijn productielocatie in Enschede. In de aanloop naar die gebeurtenis bezocht minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat deze week de fabriek, waarbij VACO van Harbers enkele toezeggingen kreeg waar de bandenbrancheorganisatie zeer tevreden mee is.

Het steekt de bandenbrancheorganisatie nog altijd dat banden bij de apk niet op alle relevante punten worden gecontroleerd. Zo wordt bijvoorbeeld niet gekeken of de belastingindex en het snelheidssymbool van een band wel passen bij het voertuig. Branchemanager Edwin Brinksma: “Zeker met de komst van elektrische voertuigen, die veel zwaarder zijn dan conventionele auto’s, neemt de kans toe dat de banden die onder een auto zitten technisch niet toereikend zijn. Dat is een gevaar voor de verkeersveiligheid. Een onderzoek van RDW uit 2016 laat zien dat bijna 6 procent van de personenwagens niet op passende banden staat. Wij denken dat dat percentage in de afgelopen jaren alleen maar is toegenomen. We hebben dat ook bij de minister onder de aandacht gebracht en die heeft toegezegd dat hij met de RDW gaat praten om te zien of een dergelijk onderzoek binnenkort herhaald kan worden.”

Daarmee is de aanpassing van de apk-wetgeving nog geen feit, maar het is VACO al heel wat waard dat de minister zich nu hard maakt voor een zaak waar de bandenbrancheorganisatie al langer voor staat.

Campagnes

Ook de gezamenlijke campagnes van de overheid en het bedrijfsleven werden besproken. Deze spelen een positieve rol voor het algemene bandenbewustzijn in Nederland. Een voorbeeld is Kies de Beste Band, een samenwerking van branche- en belangenorganisaties en het ministerie, gericht op onder meer bandenspanning en, in het algemeen, bandenbewustzijn.

Een ander succesvol voorbeeld was de inzet van DRIPS (digitale informatieborden boven de snelweg), voor het promoten van winterbanden. Brinksma benadrukte de goede samenwerking van het ministerie en VACO binnen Kies de Beste Band. “Het is uiteraard positief dat de campagne tot 2024 is verlengd.”

VACO wil graag meer aandacht binnen Kies de Beste Band voor onderwerpen die over verkeersveiligheid gaan. Harbers wees als reactie op de kersverse campagne Lekkeropweg.nu, met onder meer aandacht voor profieldiepte. De slogan van de campagne is: Doe voor vertrek de bandencheck!

Wegdeklabel

Een derde punt dat gehoor vond bij minister Harbers tijdens zijn bezoek aan de fabriek van Apollo Vredestein was de instelling van een Europees wegdeklabel, naar analogie van het Europese bandenlabel. Edwin Brinksma: “We hebben in Europa zo’n 250 verschillende soorten wegdek. Banden presteren op elk soort wegdek anders. In het kader van duurzaamheid en het terugdringen van de CO2-uitstoot zijn we wat betreft de bandentechnologie wel zo’n beetje uitontwikkeld, maar op het gebied van het wegdek is nog veel winst te behalen. Wanneer we binnen Europa kunnen komen tot een standaardisatie en optimalisatie van het wegdek, is daar nog heel wat winst te behalen.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
11 april 2025
ProMedia neemt Aftersales Magazine over
10 april 2025
CarXpert: zestig franchiseovereenkomsten getekend
10 april 2025
TNO opent smart mobility center op Helmondse campus
10 april 2025
Boetes voor Nokian en oud-werknemers
10 april 2025
VZR: Hoge afkoopsommen bij verplichte elektrische auto’s onacceptabel
9 april 2025
Nexus Automotive International onthult bandenstrategie
Meest bekeken berichten
Recente reacties