Voor deze editie van Aftersales Magazine blikken we op de gekentekende voorraadlijst. Het cijfer rechts onder, het aantal kentekens dat aan de selectie voldoet telt net geen 390.000 stuks. Een aantal dat grofweg net zo groot is als de jaarlijkse nieuwverkoop in ons land. De mix pakt echter anders uit.
Het is een oude marketingwijsheid dat beschikbaarheid doet verkopen. Garanties dat die voorraad daadwerkelijk verkoopt krijg je niet als ondernemer. Dus komt het steeds weer neer op die combinatie van marktkennis, fingerspitzengefühl en een gezonde dosis geluk. Er zijn best wat handelaren die de prijsschommelingen rondom gebruikte elektrische auto’s liever vermijden.

Dat vertaalt zich ook in de voorraadcijfers: ruim 70 procent betreft benzineauto’s zonder hybridetechniek. Die twee samen zitten al op 86 procent. Saillant: in de voorraadlijst is het segment volelektrisch kleiner dan dat van de diesels. De garagist zet dus liever een diesel op het erf dan een elektrische auto.
Diesels
Dat Tesla het merkenlijstje onder de voorraad-stekkerauto’s aanvoert mag de ingevoerde lezer niet verbazen. Volkswagen en Kia zijn samen maar nipt groter dan Tesla alleen in dit overzicht. Dat Tesla ontbreekt in de top tien diesels is een open deur en dat Volkswagen en Mercedes op de plekken één en twee staan is te verwachten. Volvo, het merk dat geen diesels meer wil produceren staat pontificaal op drie in het voorraadlijstje, voor BMW. Opvallend bij de diesels is Land Rover op plek tien.
Waar benzine, hybride en ev alle drie pieken in de vijf jongste bouwjaren, zien we bij diesel een veel gelijkmatiger patroon
Er gebeurt iets interessants zodra we de voorraad erbij pakken naar bouwjaar en dan de marktaandelen uitsplitsen naar de vier belangrijke brandstoffen. Opeens zien we diesel in het perspectief. Waar benzine, hybride en ev alle drie pieken in de vijf jongste bouwjaren, zien bij diesel een veel gelijkmatiger patroon. Met andere woorden, jonge diesels zijn er amper en dat strookt ook met de registratiecijfers voor nieuwe auto’s over de afgelopen zes jaar.
1x D-segment
Op modelniveau valt iets anders op en niet direct verwacht. De BMW 3-serie is het enige model in die lijst dat in het D-segment valt. Zet daar tegenover dat er drie C-segment auto’s in zitten en wat je overhoudt is allemaal kleiner. De Fiesta op plek zes is misschien wel extra pijnlijk voor fabrikant Ford, want die is geschrapt uit de productie en vervangen door de crossover genaamd Puma. Daarmee zijn we terug bij waar we begonnen. Je moet voorraad hebben om die te verkopen maar in het geval van gebruikte auto’s geldt dat ze wel nieuw verkocht moeten zijn. En omgekeerd geldt dat die grote volumes van een bepaald model wel een baasje moeten vinden. In ons land of elders.