Het niet doorgaan van de fusie met collega Honda en jaarcijfers die een verlies over 2024 laten zien van 4 miljard euro: Nissan zit op het moment in de hoek waar de klappen vallen. De takken in Scandinavië en de Benelux worden als gevolg samengevoegd. Hoe ziet het park in ons land er eigenlijk uit?
Het is alweer bijna twintig jaar geleden dat de eerste generatie Nissan Qashqai (J10) op de markt komt, zo’n beetje als eerste echt succesvolle crossover in het C-segment. Met bijna honderdduizend stuks in ons land (ruim zelfs als we de +2 versie erbij tellen) is het met afstand de meest voorkomende Nissan in ons actieve wagenpark. Vijf generaties Micra (sinds 1982!) zijn niet genoeg om dat crossoversucces bij te benen. De teller blijft zelfs onder de vijftigduizend stuks, zo zien we in de geraadpleegde RDC-cijfers. Note, Juke en Pixo maken de top vijf compleet, inmiddels is het niveau dan wel onder de twaalfduizend stuks gezakt.

Het model dat we er aantreffen is de Leaf. Verspreid over vijftien bouwjaren heeft deze EV er nu nog iets meer dan elfduizend stuks op kenteken staan. Voor een elektrisch model dat er al zo vroeg bij was, moeten de enorme aantallen Tesla’s op de weg wel pijn doen. Als we de brandstofmix erbij pakken zien we verder onderstreept dat de beoogde energietransitie zich niet in de cijfers laat weerspiegelen. Van de 245.815 Nissan personenauto’s in ons land rijden er welgeteld 13.497 volledig elektrisch en er zijn nog 18.061 hybrides. Met 569 lpg-tankers, drie CNG-gebruikers en 4473 diesels zijn alle uitzonderingen benoemd. De rest, net geen 210.000 Nissans, heeft (alleen) een benzinemotor.
Hoe anders komt die verhouding in de brandstofmix te liggen als we de personenauto’s terzijde schuiven en ons concentreren op de lichte bedrijfswagens van het merk. De teller stokt dan op in totaal 16.575 exemplaren en daarvan tanken er ruim dertienduizend gewoon aan de dieselpomp. De kolom volledig elektrisch is goed voor de tweede plaats in dit segment met 2836 stuks. Het aantal benzineversies blijft onder de zeshonderd steken en lpg komt niet verder dan 77 stuks. Welgeteld één hybride staat er dan ten slotte nog in de lijst, een X-Trail uit 2023.

Bouwjaar
De piek van het aantal Nissans in ons land ligt bij bouwjaar 2018 op een niveau ruim boven de zeventienduizend. Dat is het dubbele van de waarden in het tijdvak 2021-2023. De andere twee pieken liggen rond vijftienduizend en betreft de bouwjaren 2015 en 2011. De tweede lijn in dezelfde grafiek laat zien hoe de aantallen bestelwagens van het merk zich naar bouwjaar afspiegelen. De extremen zijn beduidend minder, maar de aantallen liggen dan ook fors lager.
Ten slotte een blik op de eigenaren. We concentreren ons daarbij op de personenauto’s, want hoewel het bij de bestellers een stuk evenwichtiger verdeeld is gaat het daar om lage aantallen per categorie. Omdat auto’s vrijwel niet meer geleaset worden als ze zes jaar of ouder zijn hebben we de leeftijd beperkt tot bouwjaar 2021 en jonger. De conclusie die we dan moeten trekken wisten we eigenlijk al op voorhand. Nissan is vooral populair bij de particuliere bezitter. Zes op de tien kentekens is in handen van een privépersoon, lease en rental komen samen op 27,4 procent uit. De eigen registraties door de sector ten slotte maken 7,5 procent uit van deze mix.