Tegen eind 2027 zal Bosch meer dan 2,5 miljard euro in investeren in kunstmatige intelligentie (AI). AI is een innovatiebooster en een groeimotor voor de producten en diensten van Bosch. De technologie maakt volgens het concern geautomatiseerd rijden veiliger, controleert betrouwbaar de kwaliteit in de productie en vergemakkelijkt het dagelijkse leven van de consumenten thuis, op het werk en in hun vrije tijd.
“De doorbraken in AI creëren volledig nieuwe hoofdstukken in technologie en helpen om innovaties sneller naar de markt te brengen,” zegt Stefan Hartung, voorzitter van de raad van bestuur van Bosch. Het bedrijf heeft in de voorbije vijf jaar meer dan 1500 octrooien voor AI-gerelateerde uitvindingen aangevraagd.
Omzet verdubbelen
Een van de domeinen waar Bosch de voordelen van AI wil benutten, is het geassisteerd en geautomatiseerd rijden. Hoewel de ontwikkeling op dit gebied zijn hoogtepunt nog niet heeft bereikt, twijfelt Bosch er niet aan dat geautomatiseerd rijden op lange termijn succes zal boeken. Het bedrijf beschikt over de juiste oplossingen en verwacht dan ook dat de omzet van zijn software, sensortechnologie, krachtige computers en netwerkcomponenten tegen het midden van de jaren 2030 zal verdubbelen naar meer dan 10 miljard euro.
Wat het geautomatiseerde rijden betreft, gebruikt Bosch AI onder meer voor het visualiseren van de omgeving van het voertuig en voor routeplanning. Dankzij artificiële intelligentie denkt het voertuig vooruit, anticipeert het op het gedrag van de andere weggebruikers en berekent het de volgende stappen om zijn bestemming veilig te bereiken. AI zorgt echter niet alleen voor meer veiligheid in de voertuigen.
De technologie verkort ook de ontwikkelingstijd van nieuwe producten ingrijpend. Bosch kan bijvoorbeeld in een generatieve AI-toepassing een unieke database met sensorgegevens van voertuigen gebruiken om systemen veel sneller en efficiënter te trainen. Dat effent het pad voor nog betere rijhulpsystemen en toekomstige toepassingen voor geautomatiseerd rijden.
Als AI met AI praat
In de productie focust Bosch al op het volgende niveau van artificiële intelligentie, namelijk ‘agentic AI’, waarbij systemen zelf beslissingen kunnen nemen en tot actie overgaan. “Agentic AI kan AI een impuls geven vergelijkbaar met deze die de smartphone het internet heeft gegeven,” zegt Tanja Rueckert, lid van de raad van bestuur van Bosch. Meerdere AI-agenten kunnen een team vormen, een multi-agentsysteem dat wordt aangestuurd door mensen of een coördinerende agent. Bosch maakt zelf al volop gebruik van die mogelijkheid: ‘multi-agentsystemen’ monitoren productieketens, voorspellen onderhoudsbehoeften en optimaliseren de personeelsplanning. “We hebben nu het volgende niveau bereikt. Het resultaat is een vermindering van ongeplande stilstand en een algemene verhoging van de productiviteit”, zegt Rueckert.
Naast de eigen fabrieken van Bosch zullen ook andere bedrijven hun voordeel doen met de AI-expertise van Bosch. Het ontwikkelt namelijk een platform, dat beschikbaar zal zijn vanaf het najaar van 2025, dat bedrijven in staat zal stellen om met weinig of geen programmeerkennis hun eigen multi-agentsystemen te creëren. Het doel is op die manier het productieproces efficiënter te maken, de kosten te verlagen en flexibeler te kunnen inspelen op de behoeften van de markt. Een doorgedreven en gerichte toepassing van het platform kan miljoenen euro’s besparen.
Eigen academie
Bosch zorgt er natuurlijk ook voor dat de eigen medewerkers meegaan met het verhaal. Het bedrijf stimuleert de ontwikkeling van AI-vaardigheden via de eigen AI Academy, die sinds 2019 al meer dan 65.000 medewerkers heeft opgeleid. Bijna 5000 AI-specialisten werken aan slimme AI-oplossingen. AI-vaardigheden zijn ook essentieel voor de toekomst van de werkwereld buiten Bosch. “Het wordt steeds duidelijker dat AI-vaardigheden cruciaal zullen zijn om de wereldwijde concurrentie aan te kunnen,” zegt Hartung. De meeste mensen beseffen dat trouwens al: volgens de Bosch Tech Compass-enquête zijn wereldwijd vier op vijf respondenten van plan om een AI-opleiding te volgen. Ongeveer twee derde vindt dat AI een schoolvak hoort te zijn. In Duitsland denkt 72 procent van de respondenten dat AI in het komende decennium de dominante technologie zal worden in hun land. Bosch is nu al goed voorbereid op het nieuwe tijdperk van AI.