Het beurscomplex Porte de Versailles in Parijs is van dinsdag 14 tot en met zaterdag 18 oktober 2025 het decor van de internationale vakbeurs Equip Auto, die spelers uit zowel de auto-industrie als de aftermarket een platform geeft. Meer nog dan voorheen staat de invloed van de technologische vernieuwingen op onze dagelijkse werkplaatspraktijk centraal.

De 2025-editie van de Equip Auto is een bijzondere, want het is dit jaar precies vijftig jaar geleden dat de eerste Equip Auto werd georganiseerd. De vakbeurs biedt een uitgebreid aanbod van ruim 1400 standhouders (waaronder Bosch, Forvia-Hella, Valeo, SKF, NRF en Inter-Sprint), die voor bijna 30 procent van buiten Frankrijk komen. Daarnaast zal in paviljoen 1 van het beurscomplex de Equip Auto Arena 2025 worden georganiseerd. Dit zal een interactief podium zijn waar middels een divers aanbod lezingen en workshops gesproken en gediscussieerd zal worden over de toekomst van de veranderende automotive sector. Daarbij ligt het accent op de ontwikkelingen die direct van invloed zijn op de aftermarket en de aftersales.

Equip Auto heeft bij fabrikanten voor de aftermarket altijd een streepje voor als het gaat om het presenteren van innovaties. Dat komt ook door de aanpak van de organisatie, die met de Grands Prix International automotive innovaties op de voorgrond plaatst. Voor deze prijzen beoordeelt een internationale vakjury producten, concepten en diensten op hun innovatieve vermogen.

Lezers van Aftersales Magazine krijgen gratis toegang tot Equip Auto wanneer zij zich inschrijven via onderstaande link en promotiecode AFTEREA25.

De jubileumexpo ‘(R)Évolution’ is bovendien een eerbetoon aan vijftig jaar automotive innovaties en aan de mensen die de automotive industrie en branche de afgelopen vijftig jaar hebben vormgegeven.

Forum

De Equip Auto Paris 2025 heeft een beursprogramma met meer dan 25 beurs-evenementen en ruim 150 sprekers uit binnen- en buitenland. Speciale aandacht verdient de tweede beursdag. Op woensdag 15 oktober zal namelijk een internationaal Grand Forum worden georganiseerd. Daarin komen in een rondetafelsetting de nodige trends voorbij. Waren onderwerpen in het verleden nogal eens nationaal gericht, nu zien we dat de meeste marktontwikkelingen een universeel Europees karakter hebben. Zo is er de actualiteit van de onderdelendistributie in de Europese Unie. Er is nog steeds een schaalvergroting gaande. Wat zijn daarvan de gevolgen voor de positie van de werkplaats? Daarbij wordt ook het schadeherstelbedrijf niet vergeten.

Dan zijn er de Europese dossiers als de toegang tot voertuigdata en cyberveiligheid, de elektrificatie middels de batterij-elektrische auto en in het kader van een duurzame mobiliteit natuurlijk aandacht voor de circulaire economie. Ook de koopkracht van de Europese consument is een heikel onderwerp; komt betaalbare mobiliteit voor iedereen in gevaar?

Om het branchegerichte en veelzijdige producten- en dienstenaanbod op Equip Auto 2025 te versterken, biedt de organisatie naast het hiervoor besproken forum een uitgebreid programma van lezingen en workshops aan, verdeeld over veertien activiteitensectoren en acht zogenoemde themadorpen – van werkplaatsapparatuur tot betaalbare mobiliteit en van duurzaamheid tot nieuwe mobiliteitsoplossingen.

Feestelijk
De vakbeurs Equip Auto Parijs 2025 wordt behalve een expositie voor professionals ook een feestelijk evenement, want vijftig jaar lang je uiterste best doen om de Europese aftermarket ten dienste te staan, mag gerust gevierd worden. Na de eerste editie in 1975 in het beursgebouw Porte de Versailles in Parijs verhuisde de tweejaarlijkse vakbeurs begin jaren tachtig naar het Parc des Expositions in Villepinte, om in 2017 terug te keren naar de Porte de Versailles.
Na een succesvolle editie van 2019 gooide Covid alles overhoop: de editie van 2021 werd uitgesteld naar 2022. Tevens werd het rondreizende format ‘Equip Auto on Tour’ geboren. In 2023 werd de vakbeurs samengevoegd met het Salon de l’Automobile in Lyon, om voor de jubileumeditie in 2025 terug te keren in het hart van Frankrijk, Parijs.

Bij alle rondetafelgesprekken zal het internationale publiek gevraagd worden niet alleen te luisteren, maar ook mee te discussiëren en kritische vragen te stellen. En om de toegankelijkheid tot de nieuwste inzichten te vergroten, zullen alle lezingen en forums integraal in het Engels worden vertaald. Dus bent u de Franse taal niet machtig, dan hoeft dat geen drempel te zijn om het beursprogramma te volgen.

Rondetafelgesprekken

Naast het eerder genoemde Grand Forum zijn er nog een vijftal rondetafelgesprekken georganiseerd. Het eerste heeft als thema Innovatie en Onderhoud en gaat in op vragen als: hoe stel je de conditie van een tractiebatterij van een elektrisch voertuig vast? Gaan softwaregestuurde voertuigen (SDV’s) de aftermarket radicaal veranderen? Wat zijn de aandachtspunten bij schadeherstel aan elektrische voertuigen? Wat is de meerwaarde van Sermi?

Een ander rondetafelgesprek gaat over duurzaamheid, waarbij naast emissiescontrole, recycling, maatschappelijk verantwoord ondernemen, de circulaire economie aanbod komt.


Om de toegankelijkheid tot de nieuwste inzichten te vergroten, zullen alle lezingen en forums integraal in het Engels worden vertaald.


In een derde sessie wordt gesproken over de occasionmarkt en met name de valkuilen bij gebruikte EV’s.

Een vierde rondetafelgesprek gaat over de druk op de arbeidsmarkt. Waarom kiezen jongeren voor ons vakgebied of juist niet? Hier zal vooral de Franse autobranche centraal staan, maar daar valt zeker van te leren.

Tijdens een vijfde rondetafelgesprek zal een poging gedaan worden de toekomst van onze branche in beeld te brengen. Hoe ontwikkelt zich het dieselsegment? Wanneer is de verbrandingsmotor eindig? Hierbij zullen ook ter sprake komen het toenemende belang van het bandensegment voor het autobedrijf, daarbij in acht nemend dat de banden van de toekomst connected zullen zijn en tegelijkertijd bij moeten dragen aan een duurzame mobiliteit. De impact hiervan op de aftermarket kan groot zijn. Door de opkomst van de EV zullen banden, naar verwachting van vele aftersales-experts, olie als vaste waarde op de werkplaatsfactuur gaan vervangen. En welke plek heeft of krijgt micromobiliteit binnen het reguliere autobedrijf? Hoe gaat in de digitale en softwaregestuurde auto de technische keuring (apk) zich ontwikkelen? Wat is de invloed van remote diagnostics en over the air updates op de werkplaatsefficieny? Kortom: de agenda voor Equip Auto 2025 is niet mis.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
12 september 2025
Vijftig jaar automotive innovaties
11 september 2025
Garage Michielsen wordt TOP Merkspecialist
11 september 2025
Hogere omzet, lagere winst autodealers
11 september 2025
Rolls-Royce Phantom wordt honderd in de Mariënwaerdt
11 september 2025
AutoTechnica 2026 voor 80 procent vol
11 september 2025
De toekomst is AI
Meest bekeken berichten
Recente reacties