1990, menig lezer was nog niet geboren terwijl anderen het juist als de dag van gisteren herinneren. Voor Lexus betekende het de toetreding tot de Nederlandse markt via importeur Louwman & Parqui en het eigen dealernetwerk. Hoe ziet het park er nu uit, anno 2025?
Op het moment van onze analyse zijn de verkoopcijfers over augustus net binnen. Lexus is goed voor negentig nieuwe auto’s, vijftien minder dan in die maand het jaar ervoor. 2025 staat er als geheel echter beter op voor het merk, want de 643 stuks waarmee augustus 2024 afsloot zijn nu ruim overschreden: 823 Lexus-registraties in de eerste acht maanden van dit jaar. Daarmee schiet het merk al hard op richting de 1083 waarmee vorig jaar werd afgesloten en dat was het dubbele van 2023.
Piek in 2012
Nu weten we dat de actieve im-/exportstromen ervoor zorgen dat de hiervoor genoemde registratiecijfers geen volledig beeld geven. Met dank aan dataleverancier RDC pakken we daarom de actieve parkcijfers erbij en zien ineens 1334 exemplaren uit 2024 op kenteken staan. Nog altijd ver weg van de aantallen die bouwjaar 2012 nu laat noteren: 2363 stuks. De aantallen nemen vervolgens rap af per bouwjaar om ter hoogte van bouwjaar 2006 even een klim te maken richting de duizendgrens om vervolgens rap af te glijden naar nog enkele honderdtallen en vervolgens tientallen.

Uit dat beginjaar beschikken nog vier exemplaren over een actief Nederlands kenteken. Eentje wordt er geschaard onder de noemer ‘overige modellen’, de rest zijn LS-en: de zakensedan die Mercedes en BMW zenuwachtig moest maken. In die periode moesten verstokte dieselrijders het merk nog noodgedwongen links laten liggen, terwijl dat in het F-segment toch een populaire krachtbron was.
Van het totaal aan 27.843 Lexus-kentekens hebben er slechts 49 (!) een diesel en de jongste komt uit 2019, maar dat is een uitzondering. Tot 2012 blijft het stil in de dieselregistraties van het merk. De oudste Lexus-diesel in ons land heeft 2006 als bouwjaar, samen met nog veertien andere. Met nog geen vijftig diesels rijden er inmiddels tien keer zo veel volledige elektrische auto’s van Lexus rond in ons park en ook dat is opvallend.

Hybride
Lexus en moedermaatschappij Toyota zijn immers sinds jaar en dag voorvechters van de hybride aandrijflijn. Met 81,7 procent is de hybride veruit de belangrijkste aandrijfbron in het huidige Lexus-park, geheel volgens de filosofie van het merk: een kleiner accupakket zorgt dat de schaarse grondstoffen daarvoor over meer auto’s verspreid kunnen worden. Bovendien levert de verbrandingsmotor de extra reikwijdte als dat nodig is. Lokale uitstoot in steden wordt vermeden, net als bij volledig elektrische exemplaren, zo luidt het klassieke pleidooi voor de hybride. Het wisselende fiscale regime her en der maakt dat de hybride toch anders bekeken wordt. En benzine dan? Van de 4423 stuks in al die tijd is er slechts eentje van bouwjaar 2025. Sinds 2012 zijn het er jaarlijks enkele tientallen, hooguit. In 2006 waren het er nog 656.
Van het genoemde totaal van 27.843 stuks zijn er slechts een dikke vierduizend niet van particuliere eigenaren. Om de leeftijdsinvloeden hier te vermijden parkeren we de oudste dertig jaar even en focussen we op het tijdvak 2020-2025. Het aandeel particuliere eigenaren loopt dan van 55 procent voor 2025 op naar 76 procent voor 2020. In dezelfde tijd halveert het aantal eigen registraties door de sector van 15 procent naar 7,4. Dit jaar springt er overigens uit wat betreft het aantal registraties door leasemaatschappijen. Dat is met 13,5 procent het dubbele van vorig jaar en ook fors hoger dan de 9 procent over 2023. De jaren 2020-2022 zitten rond de 4,5 procent.
De tijdspanne van 35 jaar heeft ons land veertien verschillende modelreeksen opgeleverd, plus een vergaarbak genaamd overige modellen. Qua aantal zou de exoot LFA daar wellicht onder moeten vallen, maar dat dit exemplaar uit 2014 apart geregistreerd staat zorgt wel voor een mooi inzicht. De CT staat fier bovenaan, maar dit model uit het c-segment heeft dat in het tijdvak 2011-2021 bereikt en is sindsdien niet meer leverbaar. De RX en IS ontlopen elkaar niet veel, maar ook de IS betreft een niet nieuw leverbaar relikwie uit het verleden. De LS-reeks waarmee het allemaal begon blijft nipt onder de 500 stuks, waarvan zowaar ook eentje uit 2024 (op naam van de sector) en een particulier geregistreerde uit 2025.